Overal waar Jeroen stoelen, banken en tafels vandaan kon halen heeft hij ze vandaan gehaald. De gemeente had horecaondernemers bij heropening de mogelijkheid gegeven een groot deel van de strook tussen het terras en de straat als extra terras te benutten en die kans heeft Jeroen met beide handen aangegrepen. Hij heeft zijn normale capaciteit meer dan verdubbeld, zijn prijzen iets verhoogd en zijn menukaart wat verkleind. Zijn terras ziet er nu uit als het eetgedeelte op een festivalterrein. Lange banken, gekleurde stoelen, op straat en op gras. Hier en daar een hek. De komende maanden is het iedere dag Koningsdag! Of toch niet?

Meer groen minder tafels

Zijn buurman Kees heeft zijn terras wat ruimer gezet dan de afgelopen jaren, hij heeft nu vier tafels minder en veel meer groen. Een paar grote bakken met planten en bloemen maken het terras aantrekkelijk en zorgen voor wat meer beschutte plekken. Hij heeft geen gebruik gemaakt van de geboden extra ruimte. ‘Eerst maar eens zorgen dat de mensen ook echt willen komen…’

We zijn zes weken verder. Kees heeft het drukker dan ooit en bij Jeroen gaan de eerste mensen pas zitten als het bij Kees vol is. En ook al zit het terras van Jeroen halfvol, toch hebben mensen het gevoel dat ze op een leeg terras zitten. Het lukt Jeroen maar niet sfeer te brengen en de meeste gasten houden het na één kopje koffie voor gezien terwijl ze bij Kees niet weg zijn te slaan en meer besteden dan ooit tevoren.

Vertrouwen, veiligheid en toppers!

Sommige ondernemers zijn helemaal vergeten hoe het ook alweer was om hard te werken voor een volle tent. Gewoon het feit dat je plek kon bieden was voldoende garantie voor een rinkelende kassa. Corona heeft gasten echter kritischer gemaakt en voor veel mensen is alleen een stoel niet meer genoeg. Vertrouwen, veiligheid, zorgvuldigheid en deskundige topmedewerkers zijn een voorwaarde voor de gast die je dan best wil belonen met een hele dikke rekening.

Gasten komen niet omdat het kan maar omdat ze het graag willen. De horeca heeft niet zo gek veel aan minder regels en maatregelen als de gast daar niet aan toe is en de horeca niet laat merken dat ze begrijpt waar de gast nu behoefte aan heeft.

Bestel nu de zomerspecial op horecabo! Alle 11 leverbare boeken voor maar 89,50!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top