Beste Gast,

Met het stijgende personeelstekort in de horeca kunt u zich maar beter gedragen in een horecabedrijf, voor u het weet is er helemaal niemand meer die naar u toe wenst te komen. En laten we wel wezen, zo’n voorrecht is het nou ook weer niet om u te bedienen in uw alledaagse kloffie, met uw soms wat vette haren en u van nature norse blik… Horecamensen zijn de helden van deze tijd, offeren veel meer op dan u denkt om u geweldige momenten te bezorgen en doen bovendien altijd hun best. Soms gaat er iets mis, maar zeg eens eerlijk; er gaat in uw eigen werk vast nog heel veel meer mis, om over uw huishouden nog maar te zwijgen.

Zullen we de volgende afspraken met u maken?

  • Ook horecamensen zijn mensen, oneindig veel leuker, aardiger en vaak ook knapper dan gewone mensen, maar ze maken soms ook foutjes. Als u daar niet tegen kunt en daar heel erg boos om wordt, en denkt dat het u vrij staat heel hard te gaan schelden en schreeuwen dan is het misschien beter naar een foutloze omgeving op zoek te gaan. Misschien is een vijfsterrenhotel in Parijs een optie voor u? Of mist u budget?

Geef fooi of een compliment!

  • Horecamensen zijn in grote steden op dit moment schaarser en exclusiever dan oesters, kaviaar en champagne. Als u dus iemand ziet werken die het u gemakkelijk maakt, u goed verzorgt en echt verwent, geniet daar dan van. Laat de medewerker middels een goede fooi en of een oprecht compliment weten dat u zijn of haar inspanningen waardeert. Goede service geeft een heerlijk gevoel en is echt niet altijd vanzelfsprekend. Zeker niet als u zich bedenkt dat u het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang zit, en u mag drie keer raden wie die zuinigheid voelt in de portemonnee?!
  • U komt misschien voor het eerst in dit restaurant, uw kelner of serveerster werkt hier echter en is vertrouwd met de omgeving. Hoewel u de indruk kunt hebben dat u een en ander beter weet en er meer verstand van heeft, die kans is gering. Het is altijd aan te raden te vertrouwen op de specifieke kennis van de medewerker met betrekking tot dit restaurant.

Bestel geen kraanwater als aperitief!

  • Als u wilt dat een horecabedrijf werkt met volwassen mensen die goed betaald worden en niet al te veel uren hoeven te werken, als u wilt dat de zaak goed wordt onderhouden, de producten die worden gebruikt met zorg zijn geselecteerd en worden bereid, en de ondernemer ook nog iets mag verdienen, vraag dan niet om een glas kraanwater waar u niks voor wilt betalen bij wijze van aperitief.
  • Horecamensen verstaan hun vak onder de meest zware omstandigheden. U hoeft die vakbekwaamheid echter niet continu op de proef te stellen door van plateaus glazen te pakken, ze er juist op te zetten, borden op te stapelen en aan te geven of veel te hete borden aan te pakken en vervolgens gillend weer los te laten. Ook is het in een restaurant goed gebruik min of meer roerloos te blijven zitten wanneer er een gang of drankje wordt gepresenteerd. Uw zwaaiende armen zouden een nodeloze hindernis zijn.

Beleving zit ‘m in het onbekende

  • Voor u de carpaccio, de biefstuk en de crème brûlée van de kaart kiest, vraagt u zich eens af welke gerechten u niet al honderd keer heeft gegeten. Overweegt u eens iets te nemen wat u niet kent. U zult merken dat het uw horecabeleving versterkt en veraangenaamt. ‘Beleving’ zit ‘m in het onbekende, niet in datgene wat u al kent.
  • Wanneer u uw rollator, uw koffer en of uw buggy in een horecabedrijf parkeert, zou u zich dan heel even willen afvragen of de andere gasten en of de medewerkers wel een vrije doorgang hebben? Hetzelfde geldt voor de ruimte die uw stoel in beslag neemt wanneer u deze in de relax stand zet.
  • Wanneer u tussen de gangen door een sigaret wilt roken, wordt u helaas naar buiten verwezen. Zou u zo goed willen zijn uw rookpauzes in overleg met de bediening te plannen, zo zorgen zij ervoor dat u uw maaltijd warm kunt nuttigen.

Een Drankje van het huis? NEE!

  • Horecamensen zorgen voor een feestelijke sfeer in een restaurant. Zij zijn zich er van bewust dat veel mensen die er komen een feestelijk moment met elkaar delen en zij zullen er alles aan doen het u naar de zin te maken. Wanneer u zich afvraagt of zij dan niet ook ‘gewoon een drankje van het huis kunnen geven’ dan is het antwoord op uw onbeschofte vraag NEE!
  • Horecamensen staan bekend om hun gevoel voor humor. Het staat gasten dan ook vrij om daar op in te spelen. Voor u misschien goed te weten dat er in een restaurant honderden mensen per week eten die in soortgelijke situaties ook de grapjas al hebben gedragen. Tenzij u het niet erg vindt om ‘Spuit elf’ te zijn, is het misschien verstandig voorgaande in overweging te nemen voor u uw dijenkletser inzet.

op de website horecabo.nl is vanaf vandaag het horeca-vakantie-zomer-pakket te bestellen. Het is een groot pakket boeken voor een zeer lage prijs! Kijk snel onder deze link!

  • Een jaar geleden verscheen deze blog onder de titel ‘Spoedcursus Horeca voor (nieuwe) gasten’ ook op deze site. De tekst is aangepast in deze versie!
  • Vanaf NU zijn de workshops van Wouter te boeken voor de periode oktober-november. Neem contact op voor meer info!

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra