Erik is een gast die weet wat er te koop is in de wereld. Hij reist regelmatig, heeft een goede baan en is zuinig op zijn lijf en op andere kostbare spulletjes. Erik weet wat hij wil, en dat kan iedere dag iets totaal anders zijn.

Soms vega, soms mega

Erik drinkt bijna nooit te veel en op de meeste dagen zelfs geen alcohol. Vaak kiest hij gerechten zonder vlees en hij kijkt uit met koolhydraten. Toch komt het ook weleens voor dat Erik in een restaurant een Tomahawk steak bestelt, en samen met een vriend ontzettend geniet van een goede fles wijn.

Erik past niet in de klassieke horecahokjes. Hij is niet vegetarisch maar eet soms wel zo. Hij drinkt weleens alcohol, maar lang niet altijd. Hij eet soms heel weinig en soms juist best veel. Maar weet je, Erik is dol op goede service en verwennerij. Daar wil Erik ook best wel voor betalen, maar meestal lukt dat niet.

Klaplopers

Vroeger kwamen er in een horecabedrijf niet zo veel Eriks, toen had je gewoon gasten die óf veel aten en dronken óf juist heel weinig. Die laatste groep was meestal niet zo populair want ze rekende aan het eind van een lunch of een diner twee spa rood, een salade en een espresso af. Nagekeken door de ondernemer die het maar klaplopers vond.

Er zijn tegenwoordig twee soorten bedrijven die zich richten op Eriks, en beiden groeien ze wereldwijd als kool.

  1. Bedrijven die een assortiment aanbieden met een keur aan exclusieve, lekkere, verantwoorde producten met een prima marge die hen in staat stelt de service te bieden die Erik weldegelijk wenst maar voor het bedrijf onbetaalbaar is bij een te lage besteding van de gast (spa rood en sla)
  • (Besloten) (sport) Clubs die een plek bieden om te ontspannen, te werken, te eten, te drinken, sociaal te zijn en een (hoge) lidmaatschaps-fee vragen om de service te bieden waar Erik zo dol op is. Hij betaalt er immers graag voor.

Wat ga je doen?

Een horecabedrijf moet zich in deze tijd goed afvragen wat hij nu eigenlijk verkoopt. Is dat alleen eten en drinken, of is dat ook de service en de (totale) ontzorging. Als je het type bedrijf bent dat vindt dat het ook om dat laatste gaat, dan is het tijd om je af te vragen hoe je mensen daar ook voor laat betalen.

Nieuw boek!

Wouter brengt dit voor jaar een nieuw boek uit, Horeca Blogs& Quotes vol.3 Daarnaast verschijnt er een herdruk van de twee eerdere delen! op www. horecabo.nl ontvang je in de voorverkoop €5,00 korting op het boek en maar liefst €15,00 korting als je de hele reeks nu al besteld! Let op! De boeken worden verzonden op 15 juni 2019!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra