Via Tante Tip (blogster, recensent, liefhebber) kwam ik op een idee over tips die je geeft in plaats van fooi. Een kaartje waar je een tip op kan schrijven en dat je dan in plaats van een fooi achterlaat. Zeker voor horecamensen is het een mooie oplossing voor de frustratie die rest, wanneer je tegen je gewoonte in geen fooi hebt gegeven. Maar ook voor restaurateurs interessant om te weten wat er aan scheelde, toch?

Dit is mijn wijk niet

In de Verenigde Staten is fooi nog veel meer dan hier een belangrijk deel van het salaris van de bediening. Niet zo heel lang geleden waren er in de Verenigde Staten zelfs steden waar bedienend personeel moest betalen om een paar tafels te mogen bedienen. De fooien bepaalden het salaris. Misschien komt daar die ene zin wel vandaan: ‘Dit is mijn wijk niet!’ Niet omdat ik u niet wil, maar omdat ik het recht niet heb (gekocht) òm u te bedienen.

In Nederland is fooi niet verplicht, en komt het geregeld voor dat mensen niets achterlaten, of al het wisselgeld terug willen. Het is hier dus helemaal niet zo’n statement om geen fooi te geven, terwijl dat door horecamensen die zelf ergens zijn wel zo wordt bedoeld! ‘Ha, die krijgt van mij echt geen fooi, dat zal haar leren!!’ Maar die boodschap komt dus nou net niet over. Vandaar dus dat kaartje.

Bonussysteem

Fooi is het bonussysteem van de horeca. En hoewel bonussen in dit land zwaar onder vuur liggen, is deze bonus nog altijd zeer gebruikelijk, en is het ook een bonus zoals een bonus moet zijn. Je krijgt ‘m in principe alleen als je ‘m ook echt verdiend. Hij is voor de medewerkers die gasten een zorgeloos moment hebben bezorgd. Het leuke van fooi is dat het daarmee precies hetzelfde werkt als bij veel andere dingen; De Krijgers pakken altijd minder fooi dan de gevers.

De krijgers, die alles heel bewust doen met dat ene heilige doel: Meer fooi! En de gevers die helemaal niet bezig zijn met dat stukje waardering aan het einde van een gastenreis, maar gewoon focussen op een mooi verblijf van hun gast. Die gevers zijn telkens weer oprecht en aangenaam verrast wanneer je ze iets extra’s geeft. De Krijger zit er al de hele avond op te wachten, verlangen en hebzucht hebben zijn verwachting zo groot gemaakt, dat je zelfs bij een aanzienlijke fooi teleurstelling denkt af te kunnen lezen van zijn gezicht.

Niet voor de keuken

Op de website van Misset Horeca ontspon zich een aardige discussie naar aanleiding van een column waarin werd gesteld dat fooi voor de bediening is, en niet voor de keuken. De schrijver stelde dat fooi wordt gegeven omdat gastvrijheid op prijs wordt gesteld, en niet per se de maaltijd. Ik ben het daar wel mee eens, ook voor de keuken mag fooi niet vanzelfsprekend zijn, dan krijg je de instelling van de krijger. Wel is het belangrijk dat de bediening de keuken de mogelijkheid biedt mee te delen in de fooi, maar dan alleen als de keuken net als de bediening zijn best doet het de gast naar de zin te maken, en rekening houdt met diens (soms ingewikkelde) wensen.

 

 

De blogs van Wouter zijn gebundeld in het boekje ‘Dit is mijn wijk niet…!’ en te bestellen via DEZE WEBSITE

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra