Geen paniek! Horeca heropent maar seizoen begint pas later…

De branche bruist weer nu de heropening vanavond wordt aangekondigd! Ineens heeft iedereen haast; willen veel bedrijven eigenlijk morgen tientallen medewerkers aannemen en bereiden ondernemers zich voor op volle terrassen, volle zaken en rijen voor de deur. En inderdaad, de komende weken zullen zeker de weekenden lekker vol zijn. Maar… Op 1,5 meter, na triage met QR, met mondkapje en tot 22.00 uur. In de kou met veel regen.

Gasten zullen langzaam weer moeten wennen aan horeca in de winter en voor een deel vasthouden aan hun nieuw aangeleerde gewoontes rond het eigen huis. Als ze al niet in quarantaine zijn, zal de stroom naar de horeca echt weer even op gang moeten komen. Ben ik nou negatief? Nee, natuurlijk niet! Ik ben hartstikke blij dat we vanuit een ‘open situatie’ kunnen gaan opbouwen! En daar hebben we dus alle tijd voor.

Van ad-hoc naar duurzaam

Alles is anders dan de voorgaande jaren waarin de heropening van de horeca samenviel met de opening van het seizoen. Van 0 naar 100 in drie seconden. De tijd die nu aanbreekt staat in het teken de lange termijn. Alles wat we in de afgelopen twee jaar deden was ad-hoc en korte termijn. Leuke ideeën moesten gisteren af, alles moest snel. Kick and rush. Vanaf nu moet alles weer doordachter, slimmer, toekomstbestendiger. Met meer aandacht en van hogere kwaliteit.

Niet langer ‘Wilt u de horeca steunen?’ maar veel meer ‘Wij hebben zin om u verschrikkelijk te verwennen!’ Niet langer: ‘Wij hebben het heel zwaar gehad…’ maar ‘Hoe is het nu eigenlijk met u mevrouw en meneer Van de Berg?’ Het gaat vanaf nu weer over de gast. Die niets te maken heeft met jouw zware tijden en ellendige jaren. Vooruit! En daar hoort een heel ander soort ondernemerschap bij.

Dank voor het vliegen met Covid-Air

Gefeliciteerd, je hebt het gehaald. Je bent aan boord op deze vlucht op weg terug naar normaal. Ontspan, kom op adem, tank energie. Als we straks eind maart landen, dan wacht er een geweldige tijd waar de lange termijn weer geldt. Zorg dat je daar klaar voor bent. En voor nu, dank voor het vliegen met Covid-Air. We snappen het als u een volgende keer voor een ander kiest;)

‘Wouter, ik ga in februari nog twee weken met vakantie. Ik pak mijn planning van 2019 er weer bij. Er komt een ontzettend lang seizoen aan en ik ga daar uitgerust aan de startstreep verschijnen. Heb jij half maart nog tijd voor een kick-off van het seizoen?’ Tuurlijk Frank, maar waarom kom je niet naar één van de eilandsessies op Ameland in maart?! Of abonneer je op een inspiratiebox!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.