Gelukkig is niet alle horeca voor iedereen!

Wouter Verkerk

Natuurlijk zijn er best veel gasten die zeggen dat ze bestellen met een QR code maar niks vinden. Er zijn ook best veel gasten die de gulden nog altijd erg missen en er zijn ook gasten die zelfs twee euro voor een kop koffie nog veel te veel vinden. Best veel gasten houden niet van muziek op het terras en al helemaal niet als deze lekker een tikje hoger staat. En weet je, dat is maar goed ook. Het is namelijk helemaal niet zo dat horeca altijd maar voor iedereen moet zijn. Voor iedere tent een eigen publiek en de stationsrestauratie, die is natuurlijk voor iedereen. Daarom is het daar ook zo saai!

Mevrouw De Vries uit Maaktnietuitwaar

Ondernemers die zich heel druk kunnen maken over de uitzonderingen in hun reviews, die nachten wakker liggen omdat mevrouw De Vries uit Maaktnietuitwaar een vlammend epistel heeft gepubliceerd waarin ze geen spaan heel laat van hun zaak. Over het feit dat de tent top loopt en de tientallen positieve reviews hebben ze het nooit maar mevrouw De Vries spookt nog weken door hun hoofd. Dat stemmetje blijft maar ratelen: ‘Misschien zijn we inderdaad te duur, misschien moeten we inderdaad wel gratis kraanwater schenken, misschien staat de muziek wel veel te hard en misschien moeten we inderdaad wel stoppen met QR bestellen en misschien moeten we inderdaad niet zo moeilijk doen over fietsen op ons terras….’

De waarheid is natuurlijk dat de uitzonderlijke review van mevrouw De Vries bewijst dat je juist goede keuzes hebt gemaakt. Je verkoopprijs is gezien de drukte gerechtvaardigd, je beleid klopt, je keuzes vallen in de smaak bij bijna al je gasten, de sfeer is juist door je muziek top, je tent zit vol en je zaak floreert. Niet ondanks het feit dat alle Mevrouwen De Vries bijna nooit meer komen, maar juist ómdat je een keuze hebt gemaakt voor een bepaald publiek zonder mevrouw De Vries.

De gast is koning

Mensen zoals Mevrouw de Vries vinden eigenlijk dat niet de ondernemer bepaalt hoe het in een zaak er aantoe gaat maar dat zij daar als gast iets over te zeggen heeft. Het feit dat ze al lang hier komt, of vorige week voor het eerst, geeft haar het gevoel dat ze de baas is van de tent. Dat het hier gaat over haar personeel en haar menukaart. Het begrip ‘de gast is koning’ is bij sommige mensen nu eenmaal totaal verkeerd geworteld.

Er zijn tal van zaken waar Mevrouw De Vries nog even naartoe kan. Zaken waar niks verandert, waar steeds minder mensen komen, waar al helemaal geen personeel meerte vinden is. Het is de vraag wie de langste adem heeft, mevrouw De Vries of haar favoriete horeca. Het zal er om spannen!

Mijn boek Moderne Horeca is net uit en is te bestellen via deze link!

Kom naar de eilandsessies op Ameland om in 24 uur kennis te maken met Moderne Horeca, inspiratie op te doen en een plan te maken voor de uitdagende tijd die voor de deur staat!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.