gemaksmedewerker

Een bevriende ondernemer bekende mij dat hij erachter was gekomen dat hij een aantal gemaksmedewerkers in dienst heeft. Gemaksmedewerkers leveren volgens hem niks op en beter heb je ze niet, maar ja… hij noemt het niet voor niks gemaksmedewerkers.  Weinig rendement, bijna geen plezier voor het bedrijf, niet echt tevreden gasten en misschien nog wel het belangrijkste, helemaal geen plezier voor de medewerker zelf. Zeker niet op de lange termijn dan. Dat een medewerker uitgroeit tot een gemaksmedewerker, dat kan meerdere oorzaken hebben.

Geef water, dan gaat het bloeien

We hadden het even over die gemaksmedewerker, en langzaam ontstond er een beeld van deze medewerker in mijn hoofd. Ik denk dat iedereen zich er wel wat bij kan voorstellen. Het is een medewerker die niet echt groeit, vooral omdat niemand hem of haar nog langer daarbij helpt. Daarom ook niet heel erg goed in het werk, maar wel gemakkelijk is dat hij of zij daar staat. Niemand geeft meer water, dus er gaat niks bloeien, maar het is wel gemakkelijk. Ooit was het een noodoplossing, het is zo gegroeid, en nu staat de gemaksmedewerker alweer een hele poos op deze plek en eerlijk is eerlijk, niet op de fijnste tijden. Wel zo gemakkelijk. En bovendien, je betaalt toch? En als je al iemand anders daar wilt neerzetten, kan die het wel? En wie moet diegene dan inwerken?

De fooi is goed

De gemaksmedewerker zelf vindt het inmiddels ook wel prima zo. In het begin niet, toen was er nog best de wil er iets van te maken. Maar nu is het eigenlijk wel goed zo. Eigen weg gevonden, misschien niet op de beste manier, maar zo werkt het ook. Lekker de vrijheid, geen gezeur van een leidinggevende en eigenlijk best makkelijk verdiend zo. Fooi is ook goed, zeker wanneer je af en toe een drankje weggeeft, of de glazen net wat voller doet. Dan is iedereen blij. Toch?

 Privileges

De gemaksmedewerker heeft zichzelf vaak een aantal privileges toegekend. Eigen werkmethodieken vooral maar ook huisregels gelden vaak niet voor de gemaksmedewerker. Van telefoongebruik, tot onbeperkt consumptie en van veel rookpauzes tot kauwgom en losse haren. De gemaksmedewerker gaat daar lekker makkelijk mee om, ‘ze mogen blij zijn dat ik hier sta!’

Wat je geeft krijg je terug

Wat je (niet) geeft krijg je (niet) terug. De gemaksmedewerker krijgt geen aandacht en begeleiding, dus geeft hij of zij ook geen aandacht terug. Het lijkt gemakkelijk in het begin, zo’n medewerker. Maar het is het eigenlijk best ongemakkelijk. Voor je gasten, voor je zaak en voor jezelf. We zouden de week van de gemaksmedewerker in het leven moeten roepen. Red de gemaksmedewerker. Doneer geen geld, maar alsjeblieft wat meer aandacht. Wat je geeft, krijg je terug!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.