Goede horeca, dat is wél rocket science!

Wanneer ik weleens met ondernemers praat over de hobbels die ze tegenkomen in hun operatie, en met name over hun struggles met medewerkers die op de één of andere manier niet doen wat ze eigenlijk zouden moeten doen, komt steeds dat ene zinnetje weer terug. Ze verzuchten dan: ‘Want het is natuurlijk geen rocket science waar we het over hebben hè?!’ Ze zeggen eigenlijk: ‘Snap jij nou waarom zij het niet goed doen, het is namelijk super makkelijk!’ Het is natuurlijk de frustratie. Ze bedoelen eigenlijk: ‘Waarom lukt het mij nou niet om ze de juiste kant op te krijgen?’

de ondernemer ziet het niet meer

Vroeger deed ik dan veel moeite hen in te laten zien dat ze het niet bij hun collega’s, maar bij zichzelf moesten zoeken. Ik kwam met een spiegel maar daar keken ze dan nooit in. Tegenwoordig reageer ik een paar minuten helemaal niet. Dat werkt gek genoeg veel beter want dan draaien ze zichzelf uiteindelijk vast. Want vaak is het daadwerkelijke probleem niet dat het team het niet kan of begrijpt, het probleem is dat de ondernemer er zo makkelijk over denkt, dat hij of zij eroverheen kijkt en te snel gaat. Niet meer stilstaat bij wat er allemaal moet gebeuren, de opstapeling van verschillende aandachtspunten mist.

Hij of zij heeft geen idee hoe moeilijk het is om 1000 op zichzelf vrij eenvoudige taken, handelingen en verantwoordelijkheden, tegelijk of juist in de goede volgorde achter elkaar, telkens weer te herhalen en te verbeteren zodat iedere gast, leverancier, buurman of collega die anders is, daar een persoonlijk fijn gevoel bij krijgt. Dat komt veel dichter in de buurt van rocket science dan de kantoorbaan van veel ondernemers. Waar ze zelf overigens niet zelden een wanprestatie leveren en maar in de helft van de tijd komen opdagen. Als ze al komen. Terwijl discipline nou echt geen rocket science is, je hoeft het alleen maar iedere dag te doen!

Wat je onderschat wordt slordig

De eerste stap in écht excellente service en gastvrijheid, is het zeer serieus nemen van het vak en de werkzaamheden van iedere collega die een onmisbare schakel is in het geheel. ‘Het is geen rocket science’ zeggen, is hetzelfde als je tegenstander in sport onderschatten door steeds maar weer te zeggen: ‘we moeten ook niet doen alsof het  niveautje Champions League is’. Dan zal je zien dat je verliest. Alles wat je niet serieus neemt, onderschat of losjes aanvliegt, ziet er uiteindelijk minder goed en slordig uit. Mensen die het respect missen dat ze net als iedereen nodig hebben, stralen niet meer en worden dof. Net als hun werk. Dat mist dan ook scherpte en glans. Het werk van je team benaderen als een super eenvoudige taak die iedereen met twee vingers in zijn neus zou moeten kunnen uitvoeren, is vragen om problemen. 

En bovenal zit er iets onnodig denigrerends in dat zinnetje. Het ademt de sfeer van ‘je hoeft je hoofd er niet voor te gebruiken dus is het minder waard dan werk waar dat wel zou moeten’. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om die taken uit te voeren, want een raketgeleerde, tja, dan hebben we het wel over iets hééééél ingewikkelds. Maar jouw werk??? Pfoeh, dat is echt te simpel voor woorden. Alsof je dan ook geen recht hebt om fouten te maken, het ingewikkeld te vinden of er niet goed in te zijn. Het is bijna nooit verkeerd bedoeld, dat weet ik zeker, maar onbedoeld is het een totaal grensoverschrijdende, pijnlijke en domme poging anderen de maat te nemen terwijl je uiteindelijk alleen jezelf laat zien als iemand die er helemaal niks van snapt. 

Dit is de tijd van het jaar om je team te verwennen met een boek. Teambestellingen met stapelvoordeel vind je hier! Wil je alvast beginnen met de planning voor 2024? De horeca jaarkalender 2024 bestel je hier! En wil je zelf, of je manager (laten) deelnemen aan een cursus leidinggeven in de horeca? Dan vind je hier meer informatie.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.