Goede horeca heeft antwoord op schaarste

Door de eeuwen heen floreert het horecabedrijf dat als beste van alle bedrijven een antwoord kan vinden op de schaarste van het moment. Iets hebben, wat anderen (nog) niet of maar mondjesmaat hebben. In De Amsterdamse Herberg 1450-1800 beschrijft Maarten Hell hoe de zaak die in de zestiende eeuw het bier het koelst en meest helder wist te schenken altijd vol was. En in de eeuwen daarna aten gasten het liefst een biefstuk op het adres dat in de wijde omgeving bekend stond om het ongekend malse vlees. En voor de herberg met die onovertroffen gastvrijheid en sfeer, reizen gasten tot op de dag van vandaag stad en land af.  

Het ligt niet aan mij en de buurman speelt vals

En wat ook door de eeuwen hetzelfde is: Bedrijven die niet kunnen beschikken over het schaarse goed, die klagen steen en been over het noodlot dat hen treft. En ook hetzelfde recept: Het is nooit hun eigen schuld, zij kunnen er niks aan doen en de buurman die er wel over kan beschikken speelt het spel niet eerlijk, heeft mazzel of is verdacht.

Lang dachten we dat we voorgoed zouden blijven leven in een wereld van overvloed en dat  schaarste tot het verleden behoorde maar inmiddels weten we beter. Schaarste is terug van weg geweest, en hoe! Medewerkers zijn schaars maar ook inkoopproducten worden steeds schaarser en dus duurder en zelfs diensten ergens afnemen waarbij jij de klant bent, is niet meer vanzelfsprekend. Met een beetje pech wacht je vandaag de dag meer dan zes weken op een nieuwe zakelijke bankrekening, voor een energiecontract geldt een nog langere wachtlijst en degene die denkt dat hij de plaatselijke bakker een groot plezier doet met de mededeling dat hij een offerte mag uitbrengen om misschien wel leverancier te worden, komt van een koude kermis thuis. De echt goede bakker heeft het al veel te druk en gaat je al helemaal geen korting geven.

Je mag me altijd bellen!

En dus zie je dat de geschiedenis zich herhaalt. Echt goede horeca onderscheidt zich door als beste een antwoord te formuleren op de schaarste van het moment. Echt goede horeca heeft een fantastische relatie met leveranciers. Leveranciers die hun allermooiste spullen bewaren voor die ene fijne klant. Echt goede horeca heeft geen personeelstekort, daar werken mensen graag en daar is het geen loze belofte als medewerkers bij hun vertrek zeggen: ‘Als je nou ooit echt een probleem hebt, dan mag je me altijd bellen!’ en als je hen dan hooguit één keer per jaar belt, dan kómen ze ook!

Zo goed als laatste wedstrijd

Afgelopen zaterdag dronk ik een glas in een café met een roemruchte historie. Door de vele jaren heen wisten ze hier kennelijk altijd een goed antwoord te vinden op de schaarste van het moment. Aan die historie komt gauw een einde als ze de komende maanden volhouden wat hier zaterdag gebeurde. Geen gastvrijheid, geen zorgen, geen liefde voor het vak, zelfs geen koud bier en niet eens een klein beetje besef van het feit dat hier een instituut geweld werd aangedaan. Horeca is topsport, zelfs op een plek die al 125 jaar bestaat ben je zo goed als je laatste wedstrijd.

Start 2023 goed en bestel het pakket 2023 met de Jaarkalender én mijn vier laatste boeken, samen voor €42,50 inclusief verzendkosten!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.