Bestaat er nog wel zoiets als ‘de horeca’? Bestaat er nog een ‘standaard horecabedrijf’ dat je in iedere plaats wel tegenkomt? De 150 zaken die ik dit jaar vooral buiten de vijf grote steden bezocht hebben onderling gelukkig veel meer verschillen dan overeenkomsten. Behalve één ding, dat is overal hetzelfde. Heel veel grijze gasten.

Huisdieren

In het zuiden van het land sprak ik een leuke gastvrouw die het had over ‘huisdieren’. Het was haar troetelnaam voor de gasten op leeftijd die zo vaak kwamen, dat ze bij het interieur waren gaan horen. Ik wist niet wat ik hoorde, moest er heel hard om lachen maar begreep wel dat ze het heel liefdevol bedoelde. Gelukkig had ze meestal ook alle tijd om haar ‘huisdieren’ geweldig te verzorgen. Prima, dit restaurant was er ook helemaal de plek naar. Een restaurant gericht op deze enorme doelgroep.

Nog echt geïnteresseerd

‘De horeca’ in Nederland wordt letterlijk overspoeld door een golf grijze gasten. Ineens zie je ze overal, en dat is voor veel bedrijven vooral goed nieuws, begrijp me niet verkeerd. Mensen die genieten van een hele lange oude dag met veel tijd, veel energie en vaak ook veel geld. Die graag willen komen en soms echt vertederend, schattig en lief zijn. Die de tijd hebben. Die nog echt geïnteresseerd in je zijn en alles van je willen weten.

Zuinig

Ook zijn het gasten die vinden dat zij hun fiets wèl op het terras mogen zetten, die ‘een doodnormaal glaasje kraanwater’ bestellen, die bepaalde rechten willen afdwingen omdat ze precies weten ‘hoe het hoort’ in ‘de horeca’. Die vinden dat ‘de gast’ altijd gelijk heeft en alle tijd mag nemen, ook al heb je het heel druk. Die zuinig zijn op een manier die horecamensen nooit zullen snappen. Die soms uren tegen elkaar kunnen zwijgen. Die niet gewend zijn af en toe ‘ helaas’ of ‘nee’ te horen.

Gasten die niet op de tocht, niet in de zon, niet in de kou en niet bij de keuken willen zitten. Die niks horen vanwege de te luide muziek. Gasten die oververtegenwoordigd zijn op IENS en daar ronduit onterechte stukjes over je schrijven. Gasten die niet altijd meer in de gaten hebben wat er wordt gezegd en dus ‘doe maar’ zeggen als je vraagt of ze gewone koffie of cappuccino willen drinken. Gasten die vinden dat zij bepalen wat goed en fout is.

Horecawet

Alsof grijze gasten geen keuze hebben waar naartoe te gaan. Alsof jij je aan de een of andere ‘horecawet’ moet houden waarin precies staat hoe je eruit ziet, wat je wel en niet mag doen, welke uitzonderingen je MOET maken en dat je vooral hen altijd voorrang moet geven! Alsof ‘het standaard horecabedrijf’ dus toch (nog) bestaat…

De grijze gasten zijn echter vooral een geweldige doelgroep en soms zelfs de redding van de horeca. Verwen ze dus, wees gastvrij en leg ze in de watten! Maar….blijf je realiseren dat ze niet de enigen zijn. Een terras vol luidruchtige voetbalsupporters is alleen aantrekkelijk voor nog meer supporters en niet voor een gezin met twee kinderen. Een stille zaak vol rustige grijze gasten is natuurlijk net zo min aantrekkelijk voor andere gasten.

Niet alleen grijze gasten

In mijn ‘ideale horecabedrijf’ is dus iedereen welkom maar waak ik voor dominantie van bepaalde groepen gasten. Dus bepaal ik zelf de muziekkeuze, de temperatuur in de zaak, het aantal parasols dat staat opengeklapt, dat ik ook hoge tafels heb, welke kleding mijn medewerkers dragen, wat de sfeer is en wat er op de kaart staat. Terwijl ik alles bedenk, heb ik AL mijn gasten voor ogen, dus ook grijze gasten en ook al zouden ze dat heel graag willen, niet ALLEEN grijze gasten!

 

De blogs van Wouter zijn gebundeld in twee boeken: Dit is mijn wijk niet…! en in samenwerking met Horeca Be Like ‘Het jaar van de bediening!’ De boeken zijn voor horecamensen te bestellen OP DEZE WEBSITE. Maar zijn ook te koop bij bol.com, SVH.nl en alle andere (online) boekhandels.

Wouter Verkerk verzorgt jaarlijks ruim 200 presentaties en workshops bij horecabedrijven door heel Nederland. Wouter uitnodigen in jouw bedrijf? Neem contact op en we sturen je een factsheet.

20150125 Dimwn

COVER JVDH

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra