Er zijn gelukkig ook lichtpuntjes in deze moeilijke tijd. Horecabedrijven die afgelopen weekend zelf de deuren al sloten zijn wat verder in het proces van acceptatie dan de bedrijven die echt werden overvallen afgelopen zondagmiddag maar bijna heel horecaland staat inmiddels in de ‘helpstand’.

Koken voor helden

Helpen is de kern van gastvrijheid en dat kunnen we dus als geen ander. Hotel Nobel op Ameland kookt en bezorgt voor kostprijs voor iedereen op het eiland die moeilijk ter been, ziek is of werkzaam is in vitale beroepen. Hotelier Lammert de Vries stelt zijn hotels beschikbaar als noodhospitaal en talloze horecamedewerkers stellen zich belangeloos beschikbaar als bijvoorbeeld kinderverzorger.

Hoewel alle hulpinitiatieven zijn gestart met de beste bedoelingen streven sommigen hun doel voorbij en leveren de ideeën ook heel veel onnodige sociale verplaatsingen op. Het is nu eenmaal zo dat veruit de meeste mensen vooral helpen door thuis te blijven.

Gasten en leveranciers reiken de helpende hand

Mijn vrienden van Faam in Amsterdam ontvingen een geweldig briefje met het verzoek om een bankrekeningnummer van het restaurant. De afzender was een vaste gast die vaak twee keer per week komt eten en hij wilde heel graag zijn verwachte rekeningen voor de komende 20 weken alvast voldoen. Dirk stond met tranen in zijn ogen, het maakte zijn dag.

Ik belde Maikel Lindewegen van 402 Finaciele dienstverlening. Hij vertelde me dat hij afgelopen maandag al zijn klanten heeft gemaild me een direct uitstel van betaling op facturen van 60 dagen extra. Een geweldig gebaar dat brede navolging verdient. Maikel: ‘ik vind dat horecabedrijven op dit moment zuinig moeten zijn met liquiditeit. Dat betekent dat de accountant, de huurbaas, de energieleverancier en andere partijen die het geld nu niet perse nodig hebben gewoon even moeten wachten. Samen fijn, dan ook samen pijn. En partijen die alleen van ‘samen fijn’ houden, dat zullen de uiteindelijke verliezers zijn van deze periode!’

5 tips van Maikel Lindewegen

Ik vroeg Maikel naar nog wat meer tips voor horecaondernemers:

  • Wees zuinig op liquiditeit, stop even met betalen en storneer incasso’s ga wel meteen in gesprek met iedereen die geld van je krijgt. Personeel heeft voorrang op alles!
  • Blijf betalen in de juiste volgorde, dus maak op 1 mei de huur van de maand april over en niet die van mei. Let goed op de omschrijvingen bij je betalingen zodat er nooit hele oude facturen blijven liggen.
  • Maak goed en eerlijk gebruik van de geboden regelingen. Als je medewerkers hebt die nog voor je doorwerken, dan moet je voor de uren die ze werken geen deeltijd ww aanvragen natuurlijk. Dat is fraude en dat komt je in deze tijden terecht duur te staan.
  • Bied gasten tijdens een kortstondige actie de mogelijkheid om tegoedbonnen bij je te kopen met een korting van bijvoorbeeld 10%. Dus gasten betalen je nu €250 en krijgen straks voor €275 bij je te eten en te drinken. Dat geeft nu liquiditeit en je gasten willen je helpen. Maak gebruik van je enorme mailbestand!
  • Vergeet niet dat het echt nog wel kan dit jaar, winst maken. Er zullen 2 maanden dramatisch zijn, maar over heel 2020 kan je nog resultaat boeken. Het zal geen topjaar worden, maar vergeet niet dat je (variabele) kosten in maart en april voor een groot deel wegvallen.

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top