Het is allemaal een beetje ongemakkelijk aan het worden, dat eindeloze verhaal over de HorecaCao die er maar niet komt. Er zijn namelijk heel veel goede bedrijven die in de afgelopen jaren helemaal niet stil hebben gestaan in de groei van de lonen en in de voorwaarden voor medewerkers. Veel leden en niet-leden van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben goede arbeidsvoorwaarden voor hun medewerkers, al dan niet op basis van het ArbeidsVoorwaardenReglement (AVR) van KHN. Toch worden ook zij, bij veel slechte publiciteit rond personeelstekort en misstanden, in een kwaad daglicht gezet.

Appels en Peren

Bedrijven die steeds de loonontwikkeling uit die AVR hebben gevolgd snappen niks van de forse looneisen van de werknemersorganisaties, logisch want de percentages die hier en daar worden genoemd gaan over een stijging ten opzichte van de oude cao (uit 2014) en niet over een stijging ten opzichte van hun huidige situatie. Het vergt aardig wat uitzoekwerk om dat boven tafel te krijgen. Bovendien: door de onduidelijke berichtgeving volgen er bij een eventueel akkoord hoe dan ook teleurstellingen bij medewerkers die een zak geld verwachten die ze feitelijk in de loop der jaren gewoon al hebben gehad. Het is dus niet helder waar we het over hebben. Appels, peren, CAO, AVR.

Sommige ondernemers mailden mij in de afgelopen dagen met de vraag waarom ik me zo druk maak om die cao. ‘Je weet toch wel dat wij het gewoon goed geregeld hebben Wouter?’ Jazeker weet ik dat! Bijna alle ondernemers waar ik graag mee samenwerk regelen het meer dan goed. Als iedereen was zoals zij, dan was er misschien ook niet zoveel aan de hand. Helaas is de werkelijkheid in veel andere bedrijven anders. Te veel Horeca-Cowboys in Nederland grijpen het ontbreken van een goede, bij wet afdwingbare CAO aan om medewerkers uit te buiten. Werknemers zijn in hun ogen vogelvrij en daar zou een (algemeen verbindend verklaarde) CAO een einde aan maken. Voorbeelden van de werkwijze van deze cowboys beschreef ik in deze blog!

Een enorme verantwoordelijkheid

Een CAO met rechten en plichten voor alle horecamensen. Niet alleen voor de kopgroep, niet alleen voor de sterren, niet alleen voor de allerbesten, niet alleen voor KHN  leden, niet alleen voor vakbondsleden, nee voor iedereen! Een enorme verantwoordelijkheid voor álle mensen aan de onderhandelingstafel. Want het eventuele resultaat heeft dus ook grote invloed op het imago van de hele branche. Horeca gaat over mensen, laten we dat niet vergeten.  In mijn vorige blog heb ik bovendien proberen uit te leggen: Horecamensen kunnen überhaupt wel wat hulp gebruiken en hebben helemaal niks aan vertegenwoordigende kemphanen.

Het is belangrijk dat we met elkaar afspreken hoe we omgaan met alle voorkomende situaties op het gebied van arbeidsverhoudingen in de branche. Dan is dat duidelijk en dan weten werknemers en werkgevers waar ze aan toe zijn. Waar ze elkaar op kunnen aanspreken. Dat gaat over geld, dat gaat over flexibiliteit, dat gaat over rechten maar dat gaat natuurlijk ook over plichten. Van alle horecamensen: werknemers en werkgevers!

Als Rutte en Samsom…

Tot slot. Want dit is geen blogsite met louter CAO en personeelsnieuws, er zijn zoveel andere leuke onderwerpen om over te schrijven en dat ga ik, op een enkele uitzondering na vanaf nu ook weer volop doen! Maar wat me van het hart moet:

Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers van een gastvrije branche zouden toch gewoon het goede voorbeeld moeten geven? Waar een wil is, is toch altijd een weg? Zouden zij wel bewust de belangen van honderdduizenden mensen willen dienen, of is er daar aan tafel iets anders aan de hand? Is de samenstelling misschien niet goed? Vinden ze elkaar gewoon heel onaardig? Is er geen klik? Een goede onafhankelijk voorzitter strijkt in een land, waar Rutte en Samsom er in een week uit waren, deze plooien toch binnen de kortste keren recht?

Gastvrijheid gaat over het nadenken over de behoeftes van de ander. Een gastvrij gezelschap zou die CAO dus allang hebben afgesloten. BASTA. En door!

Wouters nieuwe boek ‘Mijn collega komt zo bij u…’ gaat over veel meer onderwerpen dan het personeelstekort in de horeca! Het is een gastvrij overzicht van de allerbeste columns uit Misset Horeca uitgewerkt in heldere handvatten en eye-openers! Je kan dit boek en andere boeken HIER bestellen!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra