Hebben horecamensen helderziende talenten? Kunnen zij van een afstand zien welke drankjes mensen gaan bestellen? Veel mensen denken van wel. En het is inderdaad verbluffend om te zien hoe dat gaat. Het is een truc, maar dan wel een truc waarin de goochelaar zelf gelooft.

Het gaat als volgt. Twee oudere dames lopen in de richting van het terras en de helderziende ober zegt tegen zijn collega: ‘O, ik zie het al. Dat zijn twee cappuccino’s! Wedden?’ De collega moet het nog maar zien en gaat met de kleine weddenschap, om niets, akkoord. Vervolgens wacht de helderziende ober totdat de dames zijn gaan zitten. Hij loopt zelfverzekerd en met een brede glimlach op zijn gezicht op de dames af.  ‘Goedemorgen dames, mag ik twee lekkere cappuccino’s naar u toebrengen?’

De collega kan zijn ogen niet geloven. De dames hebben inderdaad de drankjes gekozen die zijn ervaren collega al had voorspeld. Het werkt niet alleen met verschillende soorten koffie, goede medewerkers in de bediening kunnen het ook met andere drankjes zoals een koel glas rosé of een lekker biertje.

Wanneer ik vakmensen vertel over helderziende mensen in de bediening op terrassen merk ik meestal dat iedereen wel zo iemand kent. Een collega of een oud-collega, die precies kan voorspellen wat een gast gaat bestellen. Dat is knap. En misschien nog wel knapper dan we denken. Want helderziend ben je en een goede ober dat kan je alleen maar worden. Daar moet je ook echt iets voor doen.

Volgens mij is het geheim van deze bedienende waarzeggers hun authenticiteit. Ik denk dat de suggesties die zij gasten geven gewoon heel vaak worden opgevolgd omdat deze oprecht en goedbedoeld overkomen. Omdat ze het goed laten klinken, omdat het goede suggesties zijn op die momenten van de dag. Maar vooral omdat ze de gast daarmee verwennen. Want als iets de kerntaak is van een medewerker bediening dan is het wel verwennen.

Bedieningsmensen vergeten nog weleens dat zijzelf met al hun vakkennis en goede suggesties voor veel gasten de reden zijn van het horeca of terrasbezoek. Je hoort het mensen weleens zeggen: ‘vandaag ga ik mezelf eens lekker laten verwennen’. Dan moeten we dat ook doen! Met mooie suggesties waar die gast zelf nog niet aan heeft gedacht. Dat is niet opdringerig, ook niet helderziend maar wel de kern van ons vak!

 

Gelabeld met → 
Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra