Help! We hebben de Walk-Ins weggejaagd!

Hoogmoed komt soms vlak voor de val. Het is namelijk niet heel lang geleden dat ik hoorde van twee gasten die last minute nog wat wilden gaan eten bij een heel goed en bekend restaurant in Amsterdam. Ze zaten al in de auto, waren in de buurt en belden even. ‘Hebben jullie nog plek? Dan zijn we er over een minuut of vijf!’  Het antwoord geloofden ze bijna niet. Er was namelijk nog wel plek maar reserveren was verplicht. Of deze gasten even via de telefoon een reservering mét aanbetaling wilden doen. ‘U begrijpt me denk ik niet goed, we staan om de hoek, we komen nú!’ Aan de andere kant van de lijn kende men geen genade. Reserveren met aanbetaling, anders kom je er niet in! Deze twee gasten reden door naar een andere plek en komen hier natuurlijk nooit meer terug.

Covid-maatregelen

Na de Coronaperiode, misschien wel de zwartste pagina uit de geschiedenis van de Nederlandse Horeca, waren gasten zó blij dat ze weer uit eten mochten, dat ze tot veel bereid waren. Ze reserveerden voor van alles, lieten zich in tijdslots duwen en een tijdje werd er zelfs aan de deur nog uitgebreid gecheckt. Gasten deden alles, als ze maar weer naar binnen mochten. En sommigen van die verplichte maatregelen, die hebben we als horeca dankbaar omarmt en passen we tot de dag van vandaag toe. In veel restaurants is er ruimte voor veel meer gasten door dubbele shifts en in steeds meer zaken is reserveren eigenlijk eerder regel dan uitzondering.

Nu gasten wat meer opletten, wat minder kunnen uitgeven en het in de veel zaken helemaal niet meer vanzelf gaat, ik hoor getallen van 25% minder gasten ten opzichte van vorig jaar, bijt corona ons toch nog een keer in onze staart. We hebben onze gasten actief aangeleerd te reserveren en veel gasten gaan ervan uit dat alle zaken een dag van tevoren ‘toch wel vol zullen zitten’. Ze proberen het niet eens meer. Laat staan dat ze op de bonnefooi in de auto of op de fiets stappen en bij een restaurant naar binnen lopen. Dat is voor veel bedrijven een groot probleem maar tegelijk ook een kans.

Proppers

Wat me opvalt is dat restaurants er nauwelijks wat aan doen gasten naar binnen te trekken. Tuurlijk, toeristische zaken wel, die zetten soms zelfs nog gewoon proppers in, maar gerenommeerde zaken die zien eruit als onneembare vestigingen met torenhoge drempels. Alle onderscheidingen, vermeldingen en zelfs sterren prijken op de deur maar of er nog ruimte is, dat blijkt nergens uit. Stel je voor dat iemand naar binnen zou lopen en je tafelindeling overhoop haalt. Of zoals in dat ene restaurant: ‘Maar dan hebben ze niet aanbetaald!’

Ik ben weer terug met wekelijkse blog over horeca! Luister ook iedere week mijn podcast samen met Sergio Vyent op Spotify. Zoek op SERGIO EN WOUTER. Aflevering 13 staat NU online!

Ga met me op reis, boek een event, kom samen met mij en Ron werken aan je concept of meld jezelf of je bedrijfsleider aan voor een cursus van Plan Boutique!

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique. En van Nobels Drinks, Bidfood, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, The Dutch Cocktail Club, Jam!, en SVH.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.