Bij mij in de buurt wordt al een hele poos grondig aan de weg gewerkt. Onze, maar ook de omliggende straten zijn al diverse keren afgesloten geweest en het einde lijkt maar niet in zicht. Er is echter wel een plan, daar worden we uitvoerig en nauwgezet van op de hoogte gehouden door de gemeente via brieven in de bus. ‘Beste meneer Verkerk, vanaf 21 april zal uw straat van de westelijke richting worden afgesloten en is uw adres twee weken lang alleen nog te bereiken van oostelijke richting. Excuses voor het ongemak.’

Als je in dit land echter een horecabedrijf hebt dat op last van de overheid moet sluiten, kan je een briefje met een nadere toelichting op je buik schrijven. Dan wordt er met je gecommuniceerd via persconferenties waarvan je moet hopen dat de voor jou relevante vragen worden gesteld door een journalist maar vooral of het de Excellentie behaagt daar überhaupt antwoord op te geven.

U zoekt het maar uit!

Een sluiting die talloze levens volledig op hun kop zet, wordt niet bevestigd met een brief, niet met een mail of een persoonlijk bericht, je hoort gewoon niks. En als er iets veranderd? Je (gedeeltelijk en onder voorwaarden) weer open mag? Dan lees je dat maar in de krant! En wanneer je een vraag hebt over de regels die nou precies gelden in jouw regio? U googelt het maar!

Horeca-mensen staan niet voor in de rij, zijn van nature dienstbaar en laten graag andere mensen voor. Begrijpen dat in een crisis dingen soms anders gaan. Maar dertien maanden later mag je toch verwachten de communicatie op orde is en je op z’n minst fatsoenlijk wordt geïnformeerd.

Hoewel niets zeker en knullig aangekondigd, staat de datum van 21 april 28 april nu op papier voor de heropening van de terrassen. ‘Onder voorwaarden’ staat erbij. Wie wil weten welke voorwaarden dat zijn, die moet geduld oefenen en eindeloos op F5 drukken tot er iets duidelijk wordt. Niemand kan je vertellen welke ‘voorwaarden’ er zullen gelden. Niemand weet dus ook welk rooster er moet worden gemaakt, medewerkers moeten worden aangenomen, welke bestellingen er moeten worden gedaan, welke kaart er moet worden gedrukt, welk QR menu er moet worden ingeladen.

KHN vecht achter de schermen

Ondertussen doet Koninklijke Horeca Nederland wat zij kan. Ze maken zich voor hun leden en niet-leden boos over, verbazen zich over, ‘nemen met teleurstelling kennis van’ alle ronddraaiende bewegingen. Lobbyen zeer succesvol voor geld, meer geld en betere regelingen en houden daar ook niet mee op. Toch lukt het ook KHN niet om de praktische vertaling van de voorwaarden bij aankondiging van heropening al te presenteren. Dat wijst op een nieuw ongeluk in slow motion; achter de schermen wordt ongetwijfeld gevochten om een realistisch en haalbaar plan uit het vuur te slepen.

De branche die het hardst geraakt is, die straks zes en halve maand volledig gesloten is geweest en die wellicht op 28 april eindelijk op het terras weer gasten mag ontvangen, weet vlak voordat het zover is niet hoe. Heeft geen idee. En mij bekruipt het gevoel dat eigenlijk niemand dat nog weet.

Hier zou je de informatie moeten vinden als die bekend is: Site KHN https://www.khn.nl/kennis/alle-corona-informatie-op-een-rij Site Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/horeca-en-evenementen

Volg me en schrijf je in op de nieuwsbrief

Volg me op Instagram: www.instagram.com/wouterverkerk

Koop voor 75,00 de Heropningskit met boeken, materialen en inspiratie: www.horecabo.nl

Schrijf je in voor mijn Email-Updates: Inschrijven updates

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top