Deze week deed ik het ‘50 euro experiment’ op een Waddeneiland. Het werkt als volgt: Je pint vijftig euro die je zo snel mogelijk moet uitgeven in horeca en winkels. Er zijn drie spelregels: je neemt zelf niet het eerste initiatief, na vier minuten zonder begroeting of aandacht moet je weg en met alle suggesties die worden gedaan ga je akkoord. Ja zeggen dus!

Ja!

Wilt u iets drinken? Ja! Wilt u misschien een stukje taart bij de koffie? Ja! Wilt u misschien een advies? Ja! Mag ik u ergens mee helpen? Ja! Maar dus ook: Wilt u liever alleen even rondkijken? Ja! Wilt u gewone koffie zonder taart? Ja!  Komt u alleen een kopje koffie drinken? Ja!

Chocolade

Ik ging naar een bakker, naar een ijssalon, een cadeauwinkel, een boekenwinkel, twee kledingwinkels en zelfs naar een ‘chocolade-atelier’. En aan het einde? Had ik nog steeds 50 euro. Wat zal iemand nou komen doen in een winkel met heel veel chocolade? O, laat maar, waarschijnlijk alleen maar even rondkijken..

Overal ben ik gezien maar slechts op drie plaatsen ben ik begroet. Niemand heeft gevraagd: mag ik u helpen? Niemand heeft me gevraagd, wilt u iets kopen? Geen knikje, geen praatje. Mensen gingen liever verder met vakkenvullen, met collega’s kletsen, een beetje fluiten en soms gewoon negeren. Alsof klanten niet verrast willen worden en altijd maar precies weten waar ze voor komen.

Meer dan koffie zit er niet in

In de horeca ging het al een stuk beter, maar ook daar is het niemand gelukt een serieuze aanslag op mijn vijftig euro te plegen. Meer dan een gewoon kopje koffie zat er niet in, en wegens ernstige trek heb ik op het laatste terras de regels maar een beetje aangepast en zelf een uitsmijter besteld. Ik had na ruim twee en half uur experiment nog €24,35 over.

Twee marsen voor een euro

Je hoeft echt niet de agressieve ‘wilt-u-twee-marsen-voor-een –euro-benzinestation-techniek’ toe te passen. Maar helemaal niet verkopen is gewoon echt niet gastvrij. Het is ons werk om sfeer te maken en toon te zetten. Alles wat je geeft krijg je terug, als je niks geeft krijg je dus ook niks terug.

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde horecatrainers van Nederland en schreef twee boeken ‘Het jaar van de bediening!’ en ‘Dit is mijn wijk niet…!’ Half november verschijnt zijn derde boek: ‘Gastvrijheidsgek!’ Wouters boeken zijn overal verkrijgbaar en voor horecamensen in voordelige voordeelpakketten OP DEZE WEBSITE te bestellen. We sturen je bestelling direct op en sturen je per email een factuur.

COVER JVDH

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra