Er is geen personeel, de prijzen lopen op, de verwachtingen van de gast daardoor ook en dat zorgt voor scheve verhoudingen (en slechte recensies). Zelfs zaken met een goede naam en reputatie zakken door het ijs omdat het hen ook niet meer lukt vakbekwaam personeel de zaal in te sturen. “Geen idee, ik weet niks van Champagne…” Het eerlijke antwoord van de heer aan tafel afgelopen woensdag. Op de kaart stond: ‘Vraag naar onze open Champagnes vanaf €20 per glas.’

“Jullie waren zo druk in gesprek..”

Na het uithalen van het hoofdgerecht duurde het veertig minuten voordat ik maar zelf naar de bar liep om te vragen of we een dessert mochten bestellen. Weer tien minuten later kwam hij naar onze tafel. We konden geen desserts meer bestellen want de keuken was inmiddels dicht: “De keuken sluit om 22.00 uur!” Toen we vroegen waarom hij dan niet eerder bij ons was gekomen zei hij: “Jullie waren zo druk in gesprek, ik wilde niet storen…” Ontzettend lief.

Ik hoor je denken: “Kom op Wouter, niet zo flauw, kan toch gebeuren!” En inderdaad. Het kan zeker in deze tijd gebeuren dat er mensen op de vloer staan die nieuw zijn, ervaring missen en nog veel moeten leren; blij dat ze er überhaupt zijn! Maar in een ’topzaak’ met dito prijzen iemand zonder vakkennis helemaal alleen aan zijn lot overlaten, dat kan niet. En het is vooral de vraag hoe lang gasten nog bereid zijn daar de volle pond voor te betalen.

Horeca-infarct

Nu hebben we nu dan wel een groot probleem met personeel, volgend jaar om deze tijd wellicht een veel groter probleem met gasten. Blijven die dan wel komen als de energierekening thuis met €60,00 per maand stijgt? En het karretje met boodschappen €30,00 per week duurder wordt? Dat zijn euro’s die bij veel mensen worden bijgelegd uit het ‘horecapotje’ dat daardoor alsmaar leger raakt, zeker wanneer de inkomsten niet meestijgen. En dan te bedenken dat ook de Horeca eerder toe is aan een prijsverhoging dan een prijsverlaging. Met andere woorden: er dreigt een horeca-infarct.

De onzekere tijd die nu nadert, met naderende maatregelen die opnieuw de horeca zullen raken, zal ook de tijd zijn die de basis moet leggen voor het plan van 2022. We weten nu wel zo’n beetje wat je kan verwachten van gebroken jaren, van vallen en opstaan. Van het runnen van een seizoenbedrijf tegen wil en dank. Gaat weer al het personeel eruit? Begin je het seizoen straks weer met 3-0 achter? Blijf je bij je vertrouwde concept? En blijft je assortiment even uitgebreid? Hoe flexibel is de rest van je bedrijf nu je personeel dat steeds minder is?

Ondernemen gaat over morgen

Op heel korte termijn is er niks aan de hand, voor aanstaande zaterdag zijn alle restaurants van Nederland volgereserveerd. Maar ondernemen gaat ook om de tafels van volgende maand, volgend kwartaal en volgend jaar. Hoe komen die vol te zitten en hoe zorgen we dan voor een onvergetelijke avond met fantastische service die de eerlijke prijs die we daarvoor vragen meer dan waard is? Dat is de vraag waar ondernemers nu vol mee aan de slag moeten zijn!

Ik ga iets nieuws doen! Vanaf januari verstuur ik iedere maand een box vol inspiratie. Bestel nu je abonnement, ontvang €200,00 korting en ontvang je eerste box in januari 2022!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top