Het jaar van de bediening

Mag ik het jaar 2015 bij deze uitroepen tot het jaar van de bediening? Ik denk dat gasten het komende jaar echt hun vervolgbezoek zullen laten afhangen van de professionals aan de voorkant. Mensen weten wat ze willen, en weten dat ze niet met veel minder genoegen hoeven te nemen. Waarom zou je ergens terug gaan, of zelfs blijven zitten waar je niet blij bent met de mensen die je bedienen?

Veel horecazaken laten het assortiment gelukkig stevig krimpen en voeren hier en daar zelfs een single booze bar in. Allemaal heel goed en trendy, maar het kan alleen met hele goede mensen die weten waar ze het over hebben; anders blijft er wel heel weinig over!  Daarnaast zijn ‘hoffelijkheid’ en ‘gastvrijheid’ ook buiten de horeca helemaal ‘in’ dus zijn veel mensen gefocust op jou. Misschien wel om iets van je te leren.

De gast komt voor jou, niet zo bescheiden!

Bijna alles wat mensen in de horeca kunnen krijgen, is ook ergens anders te koop. Soms zelfs beter maar altijd op een ding na, en dat ben jij! Daarom is het nu echt jouw jaar, de schijnwerpers zijn op je gericht want de mensen komen speciaal voor jou naar de plek waar je werkt. Jij maakt het verschil. Gasten worden graag herkend en verwend door jouw talent. Laat dat gerust zien, niet zo bescheiden!

Jij bepaalt wat een gast eet en drinkt

Voor veel gasten ben jij een soort gids geworden in een veranderende culinaire wereld. Kaarten krimpen en vernieuwen, maar moeten wel worden uitgelegd. Door jou!  Veel zaken werken met dagverse producten van dichtbij, die verdienen aan tafel een ambassadeur. Dat ben jij! Het is je vak mensen te adviseren en te helpen bij een keuze die echt bij ze past. Een superlekker drankje dat je voor het eerst drinkt… Iemand moet het voor je inschenken. Een klontje boter in de koffie? Vertel het verhaal!

Wie kiest wordt gekozen, of niet gekozen

We komen terug van een tijd waarin veel mensen vonden dat alle horecazaken ongeveer op dezelfde manier met gasten moesten omgaan.  Dat hoeft niet meer. Als je duidelijk maakt hoe jullie het doen in je zaak, mag alles. Profileer je! Strik af, of juist niet. Einde eenheidsworst. Jouw  gasten voelen zich daar prettig bij, maar sommige gasten misschien ook wel niet. Prima. In deze tijd is het onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.

Het is tijd voor een beetje karakter. Laat jezelf maar zien. Tijd voor de speciaalzaak, klaar met de supermarkt. Ik wil persoonlijk, en dat kan alleen als je echt bent. Ik kom naar jouw zaak voor echt contact; anders bestel ik wel ergens met MyOrder.

 

20150102 DIMWN

 

 

De blogs van Wouter zijn gebundeld in het succesvolle boek ‘Dit is mijn wijk niet…!’ dat deze maand in een speciale uitgave in de vijfde druk verschijnt.  Het boek is te koop in alle boekhandels, maar ook op DEZE WEBSITE

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.