Het moet beter want we worden duurder!

Toen ik samen met een ondernemer de conceptupdate van juni voorbereidde, was ons motto: Het moet beter want we worden duurder. De gedachte: We kunnen niet alleen de prijzen verhogen, er moet dan ook (iets) meer waarde worden toegevoegd. De ervaring moet nog iets beter want gasten komen immers bijna nooit alleen voor het eten en drinken alleen. Hoe je dat doet? Door na te denken over alle details in de gastenreis. Betere servetten, bakje chips bij de borrel, betere pepermuntjes bij afscheid, gegarandeerd aan iedere tafel aandacht, foto’s maken, ballonnen vouwen voor kinderen, noem maar op.

Medewerkers compenseren

Dat we duurder worden vinden we zelf ook niet leuk maar het moet nu eenmaal. We zullen onze medewerkers ook moeten compenseren want ook zij zijn 11% meer kwijt in de supermarkt. En datzelfde geldt voor onze leveranciers en laten we eerlijk zijn: ook voor onszelf.

Het is alleen wél belangrijk om prijsbeleid altijd te koppelen aan de service en kwaliteit die daar tegenover staat. Als je duurder wordt, wordt er immers veel kritischer naar je gekeken door je gast. Dan ben je kwetsbaar in reviews en word je in de hoek gedreven waar jij je moet verantwoorden voor de prijs die je vraagt. Een discussie die je nooit wint.

’te duur’ gaat niet over eten en drinken

Gasten die je te duur vinden hebben het namelijk bijna nooit over het eten en drinken. Ze vinden dat ze te weinig hebben gekregen náást het eten en drinken. Als je in kaart brengt wat dat in jouw zaak nou zou moeten zijn, wat je zo leuk maakt, waar gasten voor terugkomen, waarmee jij je onderscheidt, dan weet je ook aan welke belevingsknoppen je moet draaien om die ervaring nog beter te krijgen en je dus ook de prijs kan verhogen.

Ik noem dat ‘De Signatuur van je bedrijf’. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n signatuur-overzicht van een bedrijf.

Helder in kaart hebben wat de dingen zijn waar jouw gasten een fijn gevoel van krijgen. Zorgen dat gasten over jouw zaak zeggen: ‘Daar snappen ze het!’ Dat is een belangrijk element dat vaak wordt vergeten en dat is jammer.

Meer over Signaturen, planning, jaarplannen en conceptupdates vind je in mijn nieuwe boek ‘Moderne Horeca’. Dat is vanaf vandaag overal te koop maar op www.horecabo.nl krijg je ‘m supersnel in huis!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.