Het Moment

Alles wat we in een horecabedrijf doen, komt uiteindelijk ten goede aan ‘Het Moment’. Het moment waar een ondernemer van droomde, nog voordat hij de sleutel kreeg van zijn zaak. Het moment waar mijn opa over speechte, toen hij mij zijn manchetknopen cadeau deed en voor zich zag hoe ik ze zou dragen in mijn eigen restaurant. Het Moment waarop alles samenkomt. Het Moment, waarop gast en medewerker elkaar ontmoeten en er magie tot stand zou moeten komen. Letterlijk alles wat we in een horecabedrijf doen, zowel voor als achter de schermen, zichtbaar en onzichtbaar, staat in dienst van Het Moment. Hoe verschrikkelijk jammer is het dan te moeten constateren dat een heel groot deel van die momenten totaal mislukt?

Heb je echt alles gedaan voor het perfecte moment?

Veel van de uitdagingen waar de ondernemer van nu voor staat, zijn uiteindelijk te herleiden naar Het Moment. Tijdens Het Moment besluit een gast immers meer of minder te besteden maar ook wel of niet vaker terug te komen naar een bedrijf. Een gast voelt tijdens Het Moment rust, liefde en geluk. Of juist stress, verwaarlozing of desinteresse. Tijdens Het Moment ervaart een gast prettige service, of juist het uitblijven daarvan. Tijdens Het Moment komen alle ondernemersinspanningen samen. De gast kwam wellicht langs als gevolg van jouw marketingactie, de medewerker is in zeer goede doen door jouw excellente werkgeverschap. De omgeving waar Het Moment in plaats vindt is perfect onderhouden en goed verzorgd. Alles deed je eraan om zowel gast, medewerker als de omgeving perfect te prepareren. Toch?

Veel ondernemers verwaarlozen Het Moment helaas omdat ze denken dat ze hun bedrijf op andere plekken moeten ‘redden’ en laten de operatie maar voor wat het is. Zo bellen die ondernemers dus nóg een keer alle leveranciers met de vraag of het niet goedkoper kan. Ze gaan nóg een keer met de kaasschaaf over het personeelsrooster en ze stellen noodzakelijke uitgaven nóg een keer uit. Ze realiseren zich bijna nooit dat ze het met al die acties alleen maar erger maken. Het is de meest gemaakte ondernemersfout van dit moment, zo dweil je met de kraan helemaal open. Het water spuit eruit en spoelt ook je laatst overgebleven gasten de deur uit. Het Moment komt namelijk zeer gebrekkig, ontdaan van alle liefde en passie en zelfs vaak zeer amateuristisch tot stand. Geen wonder dat gasten niet terugkomen.

100 grote dingen

In veel bedrijven is er heel veel (management)aandacht voor wel honderd grote onderwerpen. Is iedereen druk met de brandjes van de dag en goede ondernemers focussen misschien ook nog wel op de te voorkomen brandjes van morgen. Maar wie focust er nou eigenlijk op de operatie? Wie heeft er volledige aandacht voor ‘Het Moment’? Welk bedrijf heeft ‘Het Moment’ heilig verklaard en heeft ervoor gezorgd dat iedere inspanning in dat bedrijf, van inkoop tot schoonmaak tot HR en rapportage tot en met het selecteren van de beste zonwering, uiteindelijk in dienst staat van het moment?

Alles wat je doet is voor Het Moment

‘Ik voer dit sollicitatiegesprek omdat ik heel graag wil dat deze medewerker onvergetelijke momenten gaat creëren.’ ‘Ik maak deze vloer schoon omdat ik wil dat mijn gast een stralend schoon moment gaat meemaken’ ‘Ik koop specifiek dít product in en niet dát, omdat ik denk dat het voor 2% kan bijdragen aan een nog beter moment voor mijn gast.’ ‘Ik geef mijn leverancier altijd een kop koffie omdat ook mijn ontmoeting met hem een moment is, dat uiteindelijk ook bijdraagt aan Het Moment.’ ‘Ik geef iedere medewerker iedere dag een inspirerende en zeer goed voorbereide briefing, omdat ik zeker weet dat dit Het Moment ten goede komt. Als ik me niet goed voorbereid, leidt dat tot een negatieve bijdrage van Het Moment.’

Een modern horecabedrijf heeft maar één missie: Het Moment.

Bestel op het vernieuwde Horecabo mijn laatste boek, ga aan de slag met de Horeca jaarkalender, of ga je shifts leiden als een Pro! Met mijn methodiek!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.