Stel je voor, niemand verwacht het maar stel nou eens. Stel dat Mark Rutte aanstaande dinsdag 21 april zal zeggen: ‘Dames en heren, alles is voorbij, het gevaar is geweken, gaat u alstublieft weer gewoon verder met uw leven. Ga lekker uit eten, ga naar de horeca, zij kunnen het gebruiken, ga op pad en doe alsof dat virus er nooit is geweest!’ Zelfs dan, zelfs dán wordt het nooit meer als voorheen.

We gaan niet ‘gewoon’ weer open

We kunnen onze energie (blijven) steken in klachten over tegemoetkomingen die niet afdoende zijn, over huurbazen die niet willen meewerken, over het feit dat we ‘gewoon’ weer open moeten, over het onrecht, de wreedheid en de verwoesting. We schieten er niet veel mee op. Er kómt geen 10x betere tegemoetkoming en we gáán niet snel open alsof er niks aan de hand is. We moeten accepteren dat alles anders is en zal blijven.

De werkelijkheid is dat Nederland onvermijdelijk onzekere economische tijden tegemoet gaat. Kil, naar en pijnlijk feit is ook dat we in Nederland veel te veel horeca hebben voor een land waar de werkloosheid zal stijgen, de economie in een recessie terecht komt en een bevolking nu al voor de zesde week wordt gedwongen in een nieuwe werkelijkheid. Maar ook die werkelijkheid zal voor een deel van onze oude gasten gaan wennen. Het ‘nieuwe thuis’ went ook. Mensen geven hun geld op andere manier uit, maken een reset door.

Het leven vieren!

Waar mensen aan de vooravond van een slechte economische of onzekere periode de neiging hebben het leven nog even te vieren zoals ze het nog nooit hebben gedaan, en de horeca daar traditiegetrouw de gastheer in was, zie je die festiviteiten nu verplaatsen naar de huiskamers van Nederland. Luxe maaltijden, proeverijen van bier, wijn en champagne, alles uit de kast. Sommige ondernemers profiteren.

Omzetten die in 2019 heel gewoon waren zullen de komende jaren misschien wel nooit meer worden gehaald. Omdat Nederlanders minder geld hebben, hun geld anders uit willen geven, omdat mensen niet meer met grote(re) groepen bij elkaar willen en of mogen komen, omdat toeristen voorlopig niet meer zo massaal zullen gaan komen.

De winkelstraat van Nederland

Sommige ontwikkelingen kunnen verwoestend werken; Kijk maar naar wat er in de afgelopen jaren met winkelstraten is gebeurd. Je ziet ook wat er met ondernemers in het verleden gebeurde die zich bleven verzetten tegen nieuwe werkelijkheden en heel dwars bleven vasthouden aan vroeger. Gelukkig is er ook veel inspiratie te putten uit ondernemers die juist in dit soort tijden op zoek gaan naar wat wél kan.

Veel horecamensen zeggen: ‘1,5 meter kán gewoon niet bij mij en als het wel kan dan kan ik nooit genoeg verdienen.’ Mensen van buiten de horeca zeggen dan: ‘Maar wat is je alternatief? Wat nou kan niet, je zal wel moeten!’ De vraag is dus bovendien: Kan je dan wél genoeg verdienen als alles ‘gewoon’ weer open zou mogen? Is er al niet te veel veranderd? KHN neemt scherp stelling en geeft kort door de bocht drie mogelijke scenario’s: A. Veel meer geld van de overheid voor de Horeca B. Gewoon open gaan op ‘eigen risico’ van de gast C. Allemaal failliet.

Nu actie ondernemen!

Ik denk dat er in Nederland duizenden ondernemers zijn die creatiever, positiever en flexibeler zijn dan dat. Heel veel dingen zullen anders zijn maar ondernemers zijn er goed in om juist op díe momenten het verschil te maken. Overheidscompensatie voor de volledige periode met minder omzet dan voorheen is een utopie. Daar op hopen en wachten levert je een onoverbrugbare achterstand op van de ondernemers die juist nu volop in beweging zijn! Uiteraard ben ik voor economische noodpakketten en vind ik dat er een noodfonds voor horecaondernemers moet komen maar ik probeer ook realistisch te blijven; je hebt alleen maar iets aan hulp als je ook accepteert dat alles straks anders zal zijn!

Misschien kan ik je inspireren met een boek, op horecabo.nl krijg je bij aankoop van mijn nieuwe boek De Ja Graag Vraag een tweede boek naar keuze gratis. Verzendkosten rekenen we niet in deze periode.

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top