Hier gaat het GeWelDig!!

Wouter Verkerk

Het is tijd, de hoogste tijd! Het is tijd om terug te gaan naar de tijd van pakweg een jaar of vijf geleden, maar misschien kan ik voor de zekerheid beter een jaar of tien geleden zeggen. Ik bedoel dat we terug moeten naar de tijd waarin gasten nog bijna heilig waren voor horecabedrijven. Ze waren prins en prinses, koning en koningin. De hooggeëerde gast, de mythische figuur waar we alles voor deden en lieten. ‘Afblijven, dat is voor De Gasten!’ ‘ Ssssst! Straks horen De Gasten het nog!’ en ‘Wil jij nog gauw even stofzuigen, voordat De Gasten komen…’

klagende horecaondernemers bestonden niet!

En als een gast in die tijd aan horecamensen vroeg: ‘En hoe gaat het nu met jou?’ Dan zei de horecaman- of vrouw altijd, zelfs als hij of zij in scheiding lag, op het randje van faillissement stond, ouders ziek, dak lek, personeelstekort en ruzie met de buren: ‘Hier gaat het geweldig, zowel zakelijk als privé, wij krijgen energie van dagen als vandaag! We gaan uw dag onvergetelijk maken!’ Klagende horecamensen, die had je niet. Dat was je eer te na, een gast lastigvallen met je sores… Die gast had misschien zelf wel genoeg ellende en wilde dat nu juist een paar uurtjes vergeten. Met ons gaat het goed, altijd.

De ongekende tijden van corona hadden echter ongekende effecten. Horecamensen ontkwamen er ineens niet meer aan om eerlijk te zijn over hun benarde positie. Aan talkshowtafels verschenen vertegenwoordigers van de branche en de kranten stonden vol over het noodlot dat vooral de horeca trof. En dat was pas het begin want naast corona-ellende volgde er personeelstekort, problemen in de aanlevering en na nog meer coronaleed was de energiecrisis het volgende cadeautje voor de horecaondernemer. Dat poets je niet zomaar weg, daar waar het hart van vol is stroomt de mond van over en menig ondernemer gebruikt zijn gast nog altijd als therapeut.

Een brandende kaars en een luisterend oor

Maar… De horeca is weer open, gasten zijn de weg niet vergeten en hebben behoefte aan vieren, feesten, samenkomen, herdenken en misschien ook wel ontsnappen. De wereld staat in brand en veel mensen merken dat de tijd waarin we leven uitdagend is. Er zijn zorgen bij mensen en dan is de horeca al honderden jaren een plek om aan die zorgen te ontsnappen, al is het maar voor een uurtje. Ontspannen, voor even vergeten dat er problemen bestaan. Het theater van de lach en de traan waar alleen lekker eten, een brandende kaars, fijne muziek en de oprechte zorg voor jou als gast bestaan. Dat is geen plek om te worden geconfronteerd met de ellende van de man of vrouw achter de bar of aan jouw tafel.

Hier gaat het fantastisch!

En weet je, als het je lukt die knop weer om te zetten, dan zal je ook zien dat het al heel snel ook weer beter met jou gaat. Dan doe je iets wat je leuk vindt, je koos immers niet voor niets voor dit vak. Dan vind je de energie weer terug en dan komt het geluk ook weer terug. Dan zijn glazen voor je het weet weer halfvol. Gasten gelukkig maken, niet gasten vragen jou gelukkig te maken. Er echt zijn voor je gasten, niet gasten vragen er voor jou te zijn. Het gaat dus geweldig! ‘Echt fantastisch, we mogen niet mopperen hoor. We vinden het heel fijn dat u voor ons hebt gekozen, van harte welkom! En hoe gaat het nu met je moeder, al weer wat beter hoop ik. Nog een lekkere cappuccino? En wat fijn dat de zon er weer doorkomt hè?!’

Bestel mijn terraspakket op Horecabo.nl via deze link. Een pakket vol inspiratie, goede tips en materialen om de goede moed erin te houden!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.