‘Wij zijn op zoek naar flexibele medewerkers! Ben jij gastvrij, uit het juiste hout gesneden en heb je zin in een flexibele horecabaan? Kom dan bij ons werken!’

Je ziet het overal, maar wat staat daar nou eigenlijk? Voor wíe is die baan flexibel? Voor de medewerker? (Werken wanneer het hem of haar uitkomt) Of voor de werkgever? (Medewerker komt alleen werken wanneer het voor het bedrijf uitkomt). Meestal is het dat laatste en eigenlijk is dat dus helemaal geen flexibele baan. Het is meer ‘een vaste baan met onzekere inzet en flexibele verdiensten’.

Ik kan nooit iets plannen

De ‘flexibele baan’ in de horeca is meestal extreem flexibel voor de werkgever en voor de werknemer juist helemaal niet; die moet komen opdraven wanneer de werkgever hem oproept en dat ervaren steeds meer mensen als stressvol. ‘Ik heb het gevoel dat ik nooit iets kan plannen, altijd rekening moet houden met mijn werk en als ik ga werken weet ik nooit voor hoe lang.’

Vaste reactie van veel ondernemers wanneer medewerker een festival, een vakantie, een vrije dag of een gepland weekend weg aankondigt: ‘Nee hè, niet jij ook al. Ik weet niet of dat kan hoor, als het mooi weer wordt moet je gewoon werken!’ (maar het kan best dat je tegen die tijd gewoon een dag van te voren wordt afgebeld, of uiteindelijk maar drie uur staat te werken)

Ik kan niks beloven

Vaste reactie op de vraag om wat extra uren in een bepaalde (op school rustige) periode: ‘Tja, dat is afwachten. Ik weet niet of het druk gaat worden, ik kan je niks beloven!’

Als er nou drie woorden passen bij mensen van nieuwe generaties, vaak  de ‘millenials’ genoemd, dan zijn het wel de woorden vrijheid, onafhankelijkheid en duidelijkheid (weten waar je aan toe bent). En als er nou drie woorden passen bij een ‘flexibele horecabaan’ zoals veel bedrijven die nog altijd aanbieden dan zijn het wel: gebondenheid, afhankelijkheid en onduidelijkheid. Twee werelden die totaal niet meer op elkaar aansluiten.

Radio, kranten en televisie

Sinds deze week weet heel Nederland wat de problemen zijn in de horeca. Televisie, kranten, iedereen had het over het personeelstekort. Waarom zijn er toch zo weinig mensen die willen werken in de horeca? Dat zelfs zaken moeten sluiten? Mij werd die vraag ook gesteld en mijn antwoord was:

‘Er zijn echt heel erg veel mensen die graag willen werken in de horeca. Dat is niet zo raar want het is het mooiste vak van de wereld! Het is niet voor niets dat bij een partij als Temper tienduizenden mensen zijn aangesloten. Wel is het van belang je beleid aan te sluiten op de behoeften van de medewerker en je niet blind te staren op alleen de behoefte van je bedrijf. Medewerkers zijn, na gasten, namelijk de allerbelangrijkste waarde van een horecabedrijf!’

Au!

Op Radio 1 was zaterdag een commentator aan het woord die zei: ‘ Volgens mij is er geen tekort aan goede medewerkers in de horeca, volgens mij is daar gewoon een tekort aan goede managers en ondernemers’. ‘Au!’ Dacht ik, ‘laat het Marcel Hansen niet horen!’

Wouter Verkerk is horecatrendwatcher en coach van ondernemers en hun teams door heel Nederland en België. Hij schreef verschillende boeken over Horeca en Gastvrijheid die in voordelige combideals op de website www.horecabo.nl verkrijgbaar zijn! 

 

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra