“En hoe wilt u het vlees gebakken? Rare, medium of well done?” Een normale vraag als je een biefstuk bestelt in een restaurant. Maar wat zou een gast ervan vinden als er aan het begin van de avond gevraagd zou worden hoe men de service die avond zou willen? “En hoe wilt u de service vanavond? Mild, medium of lekker intensief?”

Een over attente gastvrouw

Twee weken geleden at ik met een vriend in best een goed restaurant. We hadden veel te bespreken, we hadden elkaar al even niet gezien. Gedurende de avond werden we om de haverklap gestoord, onderbroken, in de reden gevallen of gewoonweg afgekapt door de over-attente gastvrouw. Of het naar wens was, hoe het knabbeltje op tafel was bereid, wat we wilden drinken, of we water wilden, of ze mocht bijschenken, of we even wilden wachten, of het tweede gerechtje ook smaakte, of we zin hadden in een beetje extra saus, het ging maar door.

Consequent begon ze haar zinnen al uit te spreken als ze nog een halve meter van ons vandaan was. Wij waren als het ware bij haar op bezoek en onze gesprekken onderling vormden een lastig obstakel voor haar om haar werk te doen. Soms keek ze ook een beetje geïrriteerd als een van ons een zin helemaal afmaakte terwijl ze al op ons afkwam. Als een actrice op een podium die wordt afgeleid door een hoestende man in het publiek, zo keek ze dan.

De zwijgende gasten genoten

Om ons heen werd deze intensieve aandacht overigens lang niet overal als storend ervaren. De wat oudere gasten twee tafels verderop leken er zelfs naar uit te kijken want zij brachten de avond grotendeels zwijgend door. En ook het viertje bij het raam genoot van alle contactmomenten aan tafel.

Bij de groep van twaalf druk kletsende dames aan de grote ronde tafel was het lastig aandacht te krijgen dus de maitre had zich aan het begin van de avond al even over hen ontfermd. Doortastend en geoefend had hij alle relevante informatie in vijf minuten verzameld en konden zij daarna genieten van een gezellige avond met precies de juiste hoeveelheid service om hen heen.

Tweetjes aanpak

Vaak hoor je mensen zeggen: ‘Je moet het gewoon een beetje aanvoelen, waar je gast behoefte aan heeft.’ Maar als je het verkeerd aanvoelt, heeft die gast dus wel een beetje een gekke avond. Ik had deze avond graag de ‘grote groep behandeling’ gehad maar durfde daar niet naar te vragen toen ik eenmaal in de ‘tweetjes aanpak’ verzeild was geraakt…

Mijn nieuwe boek: ‘De JaGraagVraag’ is vanaf nu overal te koop! Daarin ook aandacht voor de Check in van de gast. Bestel het boek nu op www.horecabo.nl en betaal geen verzendkosten!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top