‘Zo jammer dat Horeca in dit land geen vak is…’  Je hoort het horecamensen weleens verzuchten . Maar trots heeft te maken met de manier waarop je zelf naar je vak kijkt, niet hoe anderen dat doen! Als je zelf geen hoge pet van je werk op hebt, hebben anderen dat ook niet. Het begint bij jezelf.

Er zijn geen andere vakgebieden die in complexiteit zo zijn toegenomen als horeca. Als je dat als vak benadert, is trots op z’n plaats! In goede zaken behoort dit lijstje daarom allang tot het verleden. 7 x Waar horecabdrijven echt mee moeten stoppen!

  1. Jong, zonder ervaring en training

Bedrijven die werken met te jonge mensen zonder enige begeleiding en ervaring. ‘ Ga maar naar die tafel, je leert het vanzelf!’  ‘Ja, maar niet bij mij!’ De gast van vandaag heeft geen zin om als trainingsacteur te worden ingezet in een ongemakkelijk rollenspel.

  1. Verkleinwoorden

Wilt u een lekker wijntje? Komt u een hapje eten? Verkleinwoorden dragen niet bij aan de geloofwaardigheid. Voor een glas wijn wil ik misschien nog wel een keer zes euro betalen. Voor een wijntje nooit van mijn leven! O ja, en (fruit)hapjes zijn voor baby’s.

  1. Afschuiven op je collega

‘Dat moet ik even aan mijn collega vragen…’ ‘Vraag dan gelijk of die collega de rest van de avond aan onze tafel komt!’  Gasten hebben er heus wel begrip voor dat je geen allergenengids bent, maar de menukaart, of de dag specialiteiten, die moet een verkoper aan tafel gewoon weten. Punt.

  1. Een gast niet helpen

‘ Ik mag geen bestellingen opnemen, dan moet u bij mijn collega zijn!’  ‘Dan wil ik graag de rekening!’ Verbaas je niet over gasten die de komende jaren steeds meer opkomen voor hun zojuist gekozen gemak. Daar waren ze immers voor naar je toe gekomen. Als je ze dat gemak ontzegd door te vragen of men even rekening wil houden met jullie efficiënte interne procedure, dan moet je niet gek opkijken als die mensen wegblijven.

  1. Je het er makkelijk van af maken

‘Wat sloof je je weer uit voor die mensen, doe maar normaal hoor, dat hebben die mensen thuis toch ook niet!’  Nee daarom juist. Als jij stopt met iets bijzonders te doen, stopt de gast met terugkomen.

  1. Dat hangt ervan af waar je zin in hebt…

Gasten hebben niet altijd zin in veel keuze. Als ze je dan vragen wat jij kan aanbevelen, is het niet erg gastvrij om die bal weer terug te kaatsen met de standaard wedervraag: ‘Tsja, waar heeft u zin in?’  Als iemand dat namelijk zou weten, dan zou hij het ook niet vragen.

  1. Is alles naar wèhèns?

De meest gestelde vraag in de horeca. Zelden echt geïnteresseerd. Vaak te vroeg, soms te laat. Maar altijd lastig en ongemakkelijk als er een ongewenst antwoord volgt. Dit moet ieder bedrijf tot in den treure oefenen en afspreken. Hier liggen bonuspunten.

Wouter Verkerk is schrijver van blogs op Horeca Be Like en Misset Horeca, hij schreef 6 boeken die allemaal verkrijgbaar zijn op www.horecabo.nl klik hier om ze te bestellen!

Deze blog verscheen eerder in aangepaste vorm op 18 september 2015. 

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra