De schade die de horeca oploopt in de periode dat zij gedwongen gesloten is neemt ongekende vormen aan en het mooie (terras)weer tijdens Pasen, de meivakantie en Koningsdag voelt als extra zout in de wonden. En toch gloort er een beetje hoop, een klein beetje licht aan het einde van de tunnel. In een vorige blog zei Maikel: ‘De overheid is niet gek, wel traag!’ Het lijkt er nu inderdaad op dat er extra steun komt voor de horeca en het lijkt er ook op dat (gedeeltelijke) heropening langzaam dichterbij komt. (Ik blijf hopen op een legaal biertje van de tap op een Nederlands horecaterras in de maand mei).

Horeca bevrijdingsdag

Horecaondernemers hebben behoefte aan perspectief. Vandaag werd bekend dat de de horeca in België wellicht open mag op 8 juni. ‘Horeca Bevrijdingsdag’. Ook de Nederlandse horeca smacht naar een datum, naar een protocol, naar een plan. Pas als we weten wanneer en wat we mogen, dan zal je zien, dan gaat iedereen vol gas aan de slag. Dan maken we weer plannen. Dan gaan we het klaar zetten en dan komt er een ongekende energie los. Het zal letterlijk als een bevrijding voelen voor horecamensen maar zeker ook voor gasten.

Protocol en perspectief

KHN heeft ervoor gekozen het door haar opgestelde conceptprotocol in afwachting van een overheids-stempel ‘goedgekeurd’ vooralsnog niet te publiceren. Verstandig omdat het document, dat helemaal uitgaat van de 1,5 meter en vol voorbehouden staat, waarschijnlijk nog zal moeten worden aangepast. Toch merk je dat heel veel ondernemers behoefte hebben aan meer concrete aanwijzingen om alvast handen en voeten te geven aan ‘de nieuwe werkelijkheid’ en zich voor te bereiden op heropening. Veel ondernemers maken momenteel kosten en passen hun zaken aan op basis van een veronderstelde anderhalve meter regel. Misschien ligt de sleutel echter wel meer in mondkapjes en een maximaal aantal gasten per zaak dan in die inmiddels beroemde anderhalve meter.

Werkgevers en werknemers

De opgelaaide ruzie tussen KHN en de vakbonden is slecht nieuws voor de branche. Wie niet beter weet zou immers kunnen denken dat in veel bedrijven werkgevers en werknemers recht tegenover elkaar staan en dat is gewoon niet de realiteit. Medewerkers nemen massaal ‘vakantie’ op in de meivakantie en leveren op die manier vijf tot zes dagen in. Uitbetaling van het vakantiegeld wordt in goed overleg uitgesteld, medewerkers tonen zich op eigen initiatief meedenkend en zeer behulpzaam. Voorbeelden van ondernemers die apetrots zijn op hun mensen zijn echt hartverwarmend. Dat zijn bedrijven waar ze het écht samen doen.

Het nadeel van de afgebroken gesprekken tussen KHN en de bonden is echter wel dat er ook ondernemers zijn die de kans grijpen om zich nu van hun slechtste kant te laten zien en hun medewerkers ijskoud meedelen (correspondentie in mijn bezit) dat het vakantiegeld dit jaar volledig komt te vervallen. Schandalig en bovendien onrechtmatig. Tegelijkertijd wil je als ondernemer ook niet dat áls je straks open mag je chef even lekker drie weken met vakantie gaat omdat dit ‘nou eenmaal zo was afgesproken’.

Praktijken die door een goede centrale afspraak makkelijk hadden kunnen worden voorkomen. De wensen van de werkgevers waren helder, de overwegingen en tegemoetkomingen van de bonden zijn in nevelen gehuld. Dit is niet de tijd voor klassieke tegenstellingen tussen werkgevers en werknemers, dat lijkt niet overal doorgedrongen.

Boek: Horeca na Corona

Gijsbregt Brouwer en Wouter Verkerk werken op dit moment hard aan een boekje over wat zij noemen: ‘Horeca na Corona’ Een verkenning van de nieuwe werkelijkheid in dialoog. Een tijdsdocument, een hoopvol pamflet. Aan de hand van ruim 50 onderwerpen nemen ze je mee langs trends, voorbeelden, overwegingen en handvatten. Het antwoord op al je vragen? Nee! Weten zij wat nog niemand weet? Nee! Of zoals zij het zelf zeggen: De waarheid is een diamant die van kleur verandert als je anders kijkt. Wouter en Gijsbregt laten je anders kijken naar 50 relevante onderwerpen die van toepassing zijn op de horeca van morgen. Het boek verschijnt op 1 juni maar is nu al te bestellen via deze link!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top