Horeca heeft geen personeelsprobleem meer

In sommige horecabedrijven is het echte probleem geen gebrek aan personeel maar een gebrek aan planning, structuur en logisch beleid. Dat is ook de reden dat de belangrijkste functie-eis bij hun vacatures ‘Flexibel‘ is. Eigenlijk staat er: ‘Hier heerst chaos, hak op de tak beleid en achter-de-feiten-aan-rennerij, wij hebben ons daar al een paar jaar geleden bij neergelegd. We leggen het probleem dus bij jou!’ Ben jij flexibel? Heb je zin om iedere dag voor verrassingen komen te staan? Lijkt het jouw leuk om een paar keer per dag totaal te worden overvallen door de waan van de dag? Solliciteer dan nu! En o ja, wat ook enorm helpt aan het in stand houden van onze wanorde: Ervaring niet vereist!

Vorig jaar was anders

Wanneer een bedrijf uit stilstand na een gedwongen sluiting waarvan niemand wist hoe lang het zou duren ineens in juni open mag en het ook direct knaldruk is, dan zal iedereen begrijpen dat je een seizoen lang achter de feiten aanloopt. Dat haal je niet meer helemaal in en zeker niet wanneer er ineens een nieuwe werkgever in Nederland is (GGD) die jouw doelgroep massaal een baan aanbiedt voor twee keer zoveel geld. Het seizoen van 2021 gaat voor veel bedrijven de boeken in als een jaar van rennen met je ogen dicht, redden wat er te redden valt en gáááán!

Voor sommige bedrijven was dat gewoon de manier waarop ze het altijd doen (Ben jij flexibel?!). Voor de meeste bedrijven was het op deze manier echter ‘Eens, maar nooit meer!’ En gelukkig hoeft dat ook niet meer want alles is nu echt anders dan vorig jaar. Om te beginnen: De horeca is open. Er zijn weer rustige dagen en drukke dagen, het is nog koud, er staat nog geen terras, we kunnen opbouwen. Ten tweede: Iedereen wil zijn leven weer oppakken en dus ook ‘gewoon’ weer een baan(tje). Veel jongeren die een half jaar opgesloten zaten en in juni 2021 eindelijk weer wat mochten, hebben gewoon niet gewerkt vorig jaar.

Teststraten zijn weggewaaid

De prik en teststraten zijn door de stormen bijna allemaal weggewaaid en Corona lijkt aan een lange zomerslaap te zijn begonnen. De noodsteun loopt af en veel ondernemers die tot de trieste constatering komen dat het voor iedereen beter is om te stoppen, laten met pijn in hun hart hun laatste toppertjes los. Er komt dus wat meer ruimte op de arbeidsmarkt die natuurlijk nog wel onder druk blijft staan. De rollen zijn een beetje omgedraaid en geschikte medewerkers kiezen het bedrijf dat het beste past bij hen, in plaats van andersom.

Welkom!

En weet je, die nieuwe medewerker is best flexibel en heeft echt wel begrip voor het feit dat er in de horeca weleens iets niet helemaal volgens de planning verloopt. Maar toch komt hij of zij het liefst voor je werken als je met droge ogen kan zeggen: ‘Wij werken met een duidelijke structuur. We hebben een inwerk- en trainingsprogramma, de roosters zijn altijd een maand vooruit klaar en wanneer je dat wilt zijn er goede doorstroommogelijkheden. Een deel van de winst delen we met onze medewerkers en op de vloer heerst een fijne sfeer. Kom gerust eerst eens langs voor een kop koffie voor je solliciteert. Je bent welkom!’

Kom op 28 en 29 maart naar de eilandsessies op Ameland om fris en voorbereid aan het seizoen te beginnen! Of abonneer je op dee inspiratieboxen voor iedere maand een doos vol materialen, boeken en producten. Deze maand in de box veel aandacht voor personeel. Volg me op Instagram!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.