‘Horeca is op veel plekken nog wél een vak!’

Ieder jaar, nadat Nederland is teruggekomen van vakantie, hoor je mensen met weemoed in hun stem zeggen dat horeca in het bezochte buitenland ‘nog een echt vak is’. Daar zie je nog van die klassieke obers, prachtig in pak met een trotse kop over de terrassen gaan. Daar hebben de mensen nog respect en willen de mensen nog graag in de horeca werken. Vaak verzucht men dan: ‘Kon dat in Nederland nog maar…’

In veel bedrijven is horeca nog een vak!

Maar weet je, in Nederland kán dat gewoon. Er bestaat een best grote groep fantastische vaklui in een mooi pak met een trotse kop. De zaken waar zij werken hebben ook gewoon een volle tent, respect voor het vak en een geweldige cultuur. Ik kan er in iedere Nederlandse stad wel een paar opnoemen. En ik kan je ook wel vertellen waarom die trotse mannen en vrouwen werken waar zij werken en voor geen goud naar ‘zomaar een zaak’ zouden willen verkassen. Fantastische mensen, van welke leeftijd dan ook, werken nou eenmaal bijna altijd alleen maar in fantastische zaken. En dát is waar we er in Nederland gewoon te weinig van hebben, ‘echte horeca’ waar horeca nog een vak is. Het is dus niet ‘Horeca moet weer een vak worden’ het is eerder: ‘In Nederland zijn er te weinig bedrijven met hun vak bezig!’

Aan de mensen ligt het niet. Aan de Nederlandse hotelscholen studeren ieder jaar fantastische mensen af. Mensen met gastvrijheids-bloed, met passie en liefde voor het vak. Gelukkig komt een groot deel van hen terecht in fantastische bedrijven en openen zij in de loop van tijd weer zelf bedrijven en zo gaat het vak nooit verloren.

Ondernemers die net zo goed telefoonhoesjes konden verkopen

Maar er is ook een groot aantal mensen dat afhaakt. Een groep medewerkers die kiest voor een andere branche, die het plezier verliest en begrijpt dat hun unieke gastvrijheids-bloed ook op andere plekken goud waard is. Er zijn naar mijn mening namelijk veel teveel bedrijven waar ondernemers als je in hun hart kijkt helemaal niets hebben met ‘het vak’. Die hadden net zo goed auto’s kunnen verkopen. Of badkamers, of telefoonhoesjes. Het zijn hamburgers, Champagne en bier geworden. En de mensen die er werken? Die moeten ‘hobbelen’ en als het rustig is, naar huis. Tja, daar hebben vaklui niet zoveel zin in.

Ieder land krijgt de horeca die het verdient

Ieder jaar hoop ik dat het zo geprezen buitenlandse niveau, de Nederlandse toerist de ogen opent. Dat terug in Nederland iets meer werk wordt gemaakt van de beslissing welk restaurant of terras bezocht gaat worden. Want alleen dan verandert er iets, ieder volk krijgt immers de horeca die het verdient.

In combinatie met mijn nieuwe boek bestel je nu een proefeditie van de inspiratiebox voor maar €25,00!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.