Horeca is voetbal: De spits in de bediening!

De eerste medewerker bediening is als de spits van het voetbalelftal. Alle andere medewerkers proberen hem zo vaak mogelijk te laten scoren. Hij is immers degene die aan tafel kan verkopen wat de rest van het team maakt of bedenkt. Maar als die spits uit vorm is en geen doelpunten meer maakt? Dan wordt het tijd om hem te wisselen. Doelpunten zijn namelijk mooie suggesties waar je tevreden gasten echt mee helpt.

Speel je de spits aan?

Maar als je gasten niet actief worden geïnformeerd en betoverd, als de bediening niet scoort… Tja, waarom zou je als keuken die spitsen dan nog aanspelen? Waarom zou je als achterhoede nog iets anders doen dan tegen beter weten in af en toe een lange bal naar voren spelen? De vlam gaat uit, je weet dat je de wedstrijd gaat verliezen.

Keuzestress

De meeste gasten zien door de bomen het bos niet meer. Ze bestellen heus niet allemaal altijd precies hetzelfde omdat ze de rest niet lekker vinden. Ze doen dat vooral omdat ze dagelijks al zoveel prikkels en keuzes krijgen dat ze, eenmaal ontspannen, geen zin meer hebben een hele kaart door te nemen. Nog meer keuzes! Het is voor hen een steeds grotere opgave om bij ieder gerecht te bedenken hoe dat zou smaken en of ze daar wel zin in hebben; ‘Weet je wat, ik neem wel gewoon een biertje, als voorgerecht de carpaccio en daarna de biefstuk. Die ken ik al!’

2016

Gasten hebben in het drukke bestaan van 2015, bijna 2016 behoefte aan gemak. En een kaart met soms wel tweehonderd verschillende dranken en gerechten is niet gemakkelijk maar heel erg moeilijk. Zeker als je wordt bediend door een spits die niet in vorm is en je niet als een gids door de kaart heen loodst. Die je geen suggestie doet. Die het je niet gemakkelijk maakt en niet echt helpt. Het is niet voor niks dat horeca die zich richt op slechts één gerecht (alleen biefstuk, alleen kip, alleen seafood) razend populair is. Daar hoef je niet te kiezen, heerlijk!

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde horecatrainers van Nederland. Hij verzorgt presentaties en workshops door heel Nederland en is schrijver van twee horecabestsellers: ‘Dit is mijn wijk niet..!’ en ‘Dit is het jaar van de bediening’. Voor horecamensen zijn de boeken hier te bestellen. We sturen je bestelling vandaag nog op, de factuur volgt per email. Tijdens de beurs Gastronomie presenteert Wouter zijn derde boek: Gastvrijheidsgek.

20150125 Dimwn

COVER JVDH

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.