Horeca kerstverhaal, zo goed zijn echte horecamensen!

Iemand vertelde me over Kees, een vaste gast van een café in Rotterdam. Kees is een jaar of zestig en een beetje anders dan anderen. Hij heeft extreem veel behoefte aan vaste patronen en al jaren komt hij op maandag, woensdag en vrijdag vlak na lunchtijd met een krant aan de hoek van de bar zitten. Hij neemt eerst thee, twee kopjes. ‘English breakfast’ met twee zakjes suiker. Daarna drie biertjes en bij de laatste een borreltje. Alleen op vrijdag neemt hij bij zijn tweede biertje een halve portie bitterballen. Om vijf uur houdt hij het voor gezien, en wandelt hij rustig naar huis.

Vaste gast, even wennen

Hij betaalt altijd op vrijdag voor de hele week. €43,80. Iedere week zegt hij: ‘Maak er maar 45 van.’ Dat zei hij overigens ook al toen de optelling €40,20 bedroeg. Nieuwe medewerkers moeten altijd even wennen aan de eigenzinnige Kees en Kees aan hen. Maar na verloop van tijd gaat iedereen een beetje van hem houden. Kees houdt niet van nieuwe mensen en al helemaal niet van drukte om zich heen. Daarom komt hij ook altijd na de lunch en is hij voor de borrel weer weg.

Wat doe je met kerst?

Een paar jaar geleden vroeg barman Bart begin december: ‘Wat doe je eigenlijk met kerst Kees?’ Kees vertelde dat hij geen bijzondere plannen had. ‘Gewoon op woensdag hiernaartoe’. Eerste kerstdag viel dat jaar op woensdag. Bart wist dat de zaak dicht zou zijn maar durfde het Kees niet te zeggen.

Bart liep drie dagen met een knoop in zijn buik en belde een paar keer heen en weer met de eigenaar van de zaak. Hij vond uiteindelijk een oplossing. Bart belde zijn familie en nodigde dat jaar iedereen niet bij hem thuis, maar in het café uit. Vanaf een uur of vijf. Hij kon lekker de boel voorbereiden vanaf een uur of een, en ondertussen kon Kees gewoon aan de bar komen zitten. Hij vertelde Kees verder niks, behalve dan dat ‘we gewoon open zijn.’

Ze zullen zo wel komen…

Die eerste kerstdag kwam Kees na lunchtijd binnen en ging op zijn vertrouwde plek zitten. Een beetje in de war, die dag was er immers geen krant verschenen maar gelukkig was die van de dag ervoor lekker dik geweest. ‘Wat is het rustig Bart.’ Stelde Kees tevreden vast.  ‘Ach ja.’ zei Bart, ‘ze zullen zo wel komen’.

Dit is de tijd van het jaar om je team te verwennen met een boek. Teambestellingen met stapelvoordeel vind je hier! Wil je alvast beginnen met de planning voor 2024? De horeca jaarkalender 2024 bestel je hier! En wil je zelf, of je manager (laten) deelnemen aan een cursus leidinggeven in de horeca? Dan vind je hier meer informatie.

  • Komt het verhaal je bekend voor? Dat kan! Deze blog verscheen ook in 2016 en in 2017 met kerst op deze pagina. In dat geval wil ik je heel hartelijk bedanken dat je mijn blogs al zo lang leest! Ik wens je heel fijne feestdagen en een geweldig 2024!

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.