Er zijn horecaondernemers die maar blijven zeggen: ‘Het is maar een griepje’. Anderen zeggen: ‘Dit is allemaal opgeklopt door de media, het is onzin, ik trek me nergens iets van aan.’ En weer een ander schreef: ‘Wij laten (helaas) niet meer dan 100 mensen binnen maar verder is alles normaal hoor, we vieren gewoon feest en is er ook gewoon een DJ.’

Slechts een enkeling zie ik communiceren: ‘Blijft u alstublieft thuis als u zich niet lekker voelt, laten we de kans dat u onze gasten en ons onbedoeld besmet uitsluiten. Laten we samen het virus verslaan!’ In dit kader las ik een bericht van een ondernemer die voor de thuisblijvers met klachten aan gasten die wel kwamen een thuismaaltijd meegaf. Over gastvrijheid gesproken, geweldig!

Bijna nergens hangt op de deur: ‘Als u zich niet lekker voelt, ziek bent of verkouden, dan moeten we u tegen al onze gewoonten in zeggen: U bent hier even niet welkom Help ons alstublieft deze plek veilig te houden.’ Terwijl dat wel duidelijk zou maken wat er aan de hand is. Wil je dat bordje ophangen:

Alleen de maatregel ‘max 100 gasten’ communiceren heeft geen zin als je de reden achter die maatregel negeert.

De basisregel voor iedereen in Nederland is: ‘Ben je dan ook maar een klein beetje verkouden, hoesterig of heb je keelpijn, met of zonder koorts, blijf alsjeblieft thuis!’ Omdat er altijd mensen zijn die hun klachten (of zelfs deze maatregel) negeren of niet onderkennen, is er als aanvullende regel ook een besluit genomen om bijeenkomsten boven de 100 mensen te verbieden. Dat is een keiharde maatregel die we niet eerder hebben gezien. Het laat zien hoe ongelooflijk serieus we dit probleem moeten nemen.

Ergens las ik dat het tegen de regels is om mensen aan te spreken als ze snotverkouden zijn of zichtbaar ziek. Er stond: ‘Dat is niet aan ons om daar iets van te zeggen!’ Ik ben het daar volledig mee oneens. Het is juist onze kerntaak om onze medewerkers en andere gasten te beschermen, juist nu. Horecabedrijven waar zieke mensen niet worden geweerd en of niet worden aangesproken, zijn onveilige plekken. Hoeveel desinfecterende middelen er ook voorradig zijn. Het bagatelliseren van het probleem helpt sluiting van de horeca alleen maar in de hand.

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top