Wouter Verkerk

Vorige week schreef ik een blog met de titel ‘De Nederlandse horeca is veel te goedkoop!’ De titel was misschien een beetje misleidend, want ik had er aan moeten toevoegen: ‘voor het verwachtingspatroon van veel gasten.’ Maar dat is een beetje te lang voor een titel. Ik heb het gemerkt. De boze reacties waren niet van de lucht en niet geheel verbazingwekkend, vooral de (wat oudere) mensen die erg negatief zijn over onze horeca lieten van zich horen.

De blog ging over mensen die over de Nederlandse horeca zeggen: ‘te weinig service’, ‘slechte kwaliteit’ en ‘bedroevend niveau.’ Want: ‘In het buitenland snappen ze nog wel wat gastvrijheid is!’ Mijn betoog kwam er op neer dat men die ‘slechte’ gemiddelde Nederlandse horeca dan waarschijnlijk vergelijkt met buitenlandse horeca die lokaal bekend staat als exclusief en alleen betaalbaar voor toeristen.

Normaal verwachtingspatroon

Ik pleitte voor een normaal verwachtingspatroon bij gasten die een gewone Nederlandse zaak bezoeken. Niet dat je daar geen kwaliteit mag verwachten, maar de absolute top, het beste van het beste, en de allerbeste medewerkers? Dat is niet reëel. Daar is de meeste horeca namelijk veel te goedkoop voor. Ik schreef: Wil je het allerbeste? Ga hier dan net als op je vakantiebestemming eens naar een horecabedrijf waar je het dubbele betaalt van het lokale gemiddelde, daar worden je torenhoge verwachtingen gewoon waargemaakt.

Personeelskosten

Het is voor een restaurant met 60 stoelen en hoofdgerechtjes van 17 euro gewoon niet mogelijk om een zwarte brigade op te stellen die bestaat uit uitsluitend vak-volwassen getalenteerde professionals die hun talen spreken, altijd lachen, je een hele avond in de watten leggen en geen steek laten vallen. Een professional hoort ook een professioneel salaris te verdienen en daar een stuk of vijf van, dat drukt net een beetje te zwaar op de exploitatie.

Een land heeft de horeca die het verdient

Samen met heel veel horecamensen erger ik me aan het feit dat er wordt neergekeken op het niveau van onze horeca. Ik ben daar namelijk helemaal niet negatief over. Een land heeft de horeca die het verdient, gasten bepalen het niveau. We halen binnen het haalbare vaak al meer dan het onderste uit de kan. Het kan echt heel erg veel slechter. En natuurlijk ook beter, ja dat klopt, maar niet voor die prijs!

Goedkoop. Maar goed?

Deze zomer was ik met vakantie in Portugal, daar was alles een stuk goedkoper. Logisch ook want de salarissen liggen daar vaak 50% lager. Maar het was ook veel trager, minder goed verzorgd, en van ‘beleving’ of professionele gastvrijheid merkte ik bijna niks. Goedkoper dus, en aardige mensen, maar niet erg professioneel.

80 topzaken in Las Vegas

Eind juli was ik ook een week in ongeveer 80 topzaken in Las Vegas. Professionele gastvrijheid en beleving? JAAAA, ze hebben het uitgevonden! Duurder dan in Nederland? JAAAA!!!!! Nou en of! En weet je waarom? Legers goedbetaalde medewerkers van minimaal 25 jaar oud met een prima basissalaris en natuurlijk een Amerikaans fooisysteem van minimaal 15% daar bovenop. Van de miljoenen lampjes zag ik er niet een die kapot was. Overal was het brandschoon, nergens troep of viezigheid. Overal klonk de juiste muziek op het juiste volume, overal brandde het juiste licht op de perfecte sterkte, op iedere plek de juiste geur (aangenaam en nooit too much), de perfecte kleding van medewerkers, altijd iets extra’s bij alles wat er werd geserveerd, Internationale gerechten van topkwaliteit, de allerbeste ingrediënten en over ieder detail uitvoerig nagedacht. En zo kan ik nog wel even doorgaan….

Maar weet je wat het belangrijkste is wat ik daar zag? Honderdduizenden mensen die daar met volle teugen van genieten en er met liefde de hoofdprijs voor betalen!

bestel hier drie boeken van Wouter voor de prijs van twee!

boek hier een workshop van Wouter in de maanden oktober tot en met december!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra