Ben ik er toch in getrapt! Al bijna een jaar probeer ik mijzelf en andere ondernemers op het hart te drukken dat er in boosheid geen verdienmodel zit. Dat negativiteit je sloopt en je vooral geen energie moet steken in zaken waar je geen invloed op hebt. Dat je moet werken met je eigen stippen aan de horizon, je eigen toekomst moet bepalen. En toch kroop het deze week ook onder mijn huid. Ik was een week lang boos, chagrijnig en somber. Er kwam dus niets uit mijn handen en dat maakte het alleen maar erger. Herkenbaar?

schaatsen en avondklok

Het schaatsen van vorige week met de gezelligheid aan de ene kant en aan de andere kant de bizarre gang van zaken rond de avondklok, de gitzwarte scenario’s voor de komende periode, het feit dat het nu al een jaar duurt en de tunnelvisie van clown Hugo in zijn schandalige interview vandaag. Als je mensen opsluit worden ze langzaam gek en ik weet niet hoe het met jou is maar ook ik begon de eerste tekenen van doordraaien te vertonen.

Maar laat het niet gebeuren. Dit weekend schijnt de zon, herpak je. Draai het nieuws een beetje weg, lees een boek, vier vakantie met de kinderen, drink een glas wijn en verstop je telefoon. Neem de regie weer in eigen hand en laat je weer leiden door je eigen agenda. Je eigen stip op de horizon: Over zes weken gaat de horeca weer langzaam open! En als dan blijkt van niet? Dan een paar weken later maar zijn we in ieder geval helemaal klaar. Tot hier en niet verder, voorwaarts!

Denk nú aan je medewerkers

Het is voor ondernemers een echt zware tijd. Financieel en emotioneel extreem belastend. Maar je bent dan in ieder geval nog ondernemer. Je zit zelf achter het stuur, je bepaalt zelf de koers en je hebt de vrijheid die er nog over is. Laten we niet vergeten dat er nog een groep mensen is die dan misschien krijgt doorbetaald, maar het ondertussen echt niet makkelijk heeft. ‘Mensen’ zijn de essentie van ons vak en vergeet dus juist nu je eigen mensen niet.

Het is voor ondernemers erg maar voor medewerkers net zo erg. Het feit dat je ze doorbetaalt, verandert daar niet zo heel veel aan. Geld was voor hen immers nooit de belangrijkste reden om voor je te werken.
De groep horecamedewerkers die nu alweer vier maanden ‘klusjes’ doet, rondfietst, thuisbezorgt, inpakt, schoonmaakt, soms wordt uitgeleend, dan weer thuis moet blijven, geen fooien krijgt, overdag in plaats van ‘s avonds werkt, te maken heeft met jouw wisselende stemmingen en ook gewoon net als jij recht heeft op een paar baaldagen per maand. Net als jij gevangen zit in de werkelijkheid, net als jij verdrietig is.

Medewerkers staan bij niemand in het krijt

Je medewerkers die in deze tijden natuurlijk minder goed zijn in de dingen die je ze laat doen omdat je ze voor dit werk ook niet hebt aangenomen. Die medewerkers zijn straks als je weer open bent je sleutel tot succes. Dan doen ze weer waar ze ontzettend goed in zijn. Zij moeten het gaan doen met jou en juist nu moet je aan de slag om daar een basis voor te leggen. De belangrijkste taak die je nu hebt is zorgen dat je medewerkers in vorm komen. Gezond, gelukkig, voorbereid en aangehaakt. Ze staan niet bij je in het krijt, zij kunnen er al helemaal niks aan doen. Het is geen daad van extreme barmhartigheid dat je ze betaalt, ze hoeven niet extra keer dankjewel te zeggen. 

Zoek de harmonie (weer) op met je mensen. Zorg dat ze graag bij je blijven als er een dag komt dag alles weer normaler is. Dat ze je dan niet gillend verlaten, dan is namelijk echt alles voor niets geweest! Er is werk aan de winkel. Paasboxen, picknick-manden, menukaarten, scenario’s maken, marketing, training, oefenen, workshops. Kom op, laat je niet door die clown van de wijs brengen. 

laat me je helpen door je een box op te sturen met 25 boeken, een handleiding voor een training, 12 verschillende oefeningen en materialen, inspiratie en methodiek. Voor de kostprijs van 75 euro inclusief btw en verzendkosten heb je een fantastische voorbereiding in huis. Boxen bestel je hier! Samen maken we er het best mogelijke seizoen van, ik help je graag!

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top