Op Twitter las ik een discussie tussen een horecaman en iemand die blijkbaar weleens uit eten ging. Deze gast snapte maar niet waarom een fles wijn met een inkoopprijs van 3,95 voor 18 euro op de kaart staat. ‘Pure oplichterij!’ De horecaman riep uit: ‘Maar meneer, ik verkoop helemaal geen wijn, ik verkoop gastvrijheid!’

De Vomar in Amsterdam verkocht deze week een krat Heineken voor 8,99. Als je dan vervolgens lopende rekenmachines in je horecazaak krijgt die ‘uitrekenen’ waarom jij veel te duur bent met je bier, dan strijd je ineens wel een hele vreemde strijd. Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken hebben de grootste brouwers van het land de horecaprijzen voor 2016  alvast verhoogd. ‘Ja maar…’

Goedkoop!

De keuze tussen gewoon heel goed en gewoon heel goedkoop lijkt voor veel mensen gemakkelijker gemaakt dan gastvrijheidshandelaren graag willen. De afgelopen weken zag ik dat veel winkelstraten in Nederland eigenlijk maar 1 ding uitstralen: GOEDKOOP! ‘ Kortingen tot 70%!’ ‘Tweede gratis!’ ‘U bent toch niet gek!’  ‘Nergens goedkoper!’ ‘ Sla je slag!’ Misschien niet zo gek dat het winkelende publiek dan bij jou ook hoopt op 70% korting. ‘ Ik ben toch niet gek!’

Het is nu eenmaal zo dat  best veel gasten helemaal niet gevoelig zijn voor duur ingekochte gastvrijheid. Zij willen gewoon altijd alleen maar heel goedkoop. Sommige mensen kunnen je zaak beter voorbij lopen en bijvoorbeeld naar een uitgekiende prijsvechter gaan. Niet alle zeventien miljoen Nederlanders zijn potentiële gasten.

Drie gangen voor 12,50!

Aan de ene kant heb je gasten die gaan voor een lage prijs en in steeds meer formules worden bediend met bijvoorbeeld  ‘drie gangen voor €12,50’. Aan de andere kant gasten die bewust kiezen voor prachtige producten, vakmanschap, veel aandacht, verwennerij en (dure) gastvrijheid.

Een keuze

Een steeds grotere groep gasten wil echter soms het een, en soms het andere. Ook die laten het midden dus steeds vaker rechts liggen. De groep horecabedrijven die zich traditioneel richt op alle groepen en dus het midden zoekt, lijkt heel snel een keuze te moeten maken.

 

Wouter is een van de meest gevraagde horecatrainers van Nederland. Hij schreef drie boeken over horeca en gastvrijheid. Zijn boeken zijn overal verkrijgbaar maar horecamensen bestellen op deze site: Tot eind december krijg je daar ieder derde boek cadeau! (kersttip voor horecateams!) We sturen de boeken vandaag nog op, de factuur volgt per mail!

www.horecabo.nl

GVHGCOVER JVDH20150125 Dimwn

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra