Horecamensen

Gezocht: Horecamensen voor verschillende functies. Vooral buiten de horeca.

Horecamensen staan momenteel in veel andere vakgebieden in de belangstelling. Horecamensen snappen namelijk dat het niet allemaal om jezelf draait, maar vooral om de gast of klant. Dat dienstverlening verder gaat dan wat daarover staat beschreven in je manual, maar dat het pas echt wat wordt als je er iets bij voelt. Veel dienstverlenende bedrijven proberen te leren van de horeca; ’ Zo moeten wij het ook gaan doen! Wij moeten ook dat soort mensen aannemen!’

Loyaal

Horecamensen zijn een beetje anders dan andere mensen. Ze herkennen elkaar moeiteloos en zijn snel op elkaar ingespeeld. Ze zijn sociaal, collegiaal en zoeken elkaar altijd weer op, ook al werken ze niet (meer) in hetzelfde bedrijf. Ze besteden een groot deel van hun salaris en vrije tijd in de eigen branche. Ze gaan graag uit eten of genieten in een café of op een terras. In welke andere branche zie je dat mensen hun geld uitgeven in het bedrijf waar ze zelf werken? En als ze daar in hun eigen tijd zijn en het wordt druk? Dan helpen ze gewoon even mee! Dat is pas echt loyaliteit.

Alleskunners

Horecamensen zijn een beetje anders dan andere mensen. Ze hebben soms wel tien beroepen tegelijk. Ze zijn fotograaf, dierenverzorger, psycholoog, sociaal werker, gehandicaptenbegeleider, kinderoppas, clown, entertainer, sommelier, diëtiste, toeristenbureau, acteur, allergenenspecialist, wegwijzer en gastheer tegelijk en toch zijn er altijd gasten die toch nog iets anders van ze vragen… Horecamensen zijn flexibel en doen alles wat in hun macht ligt het een gast naar de zin te maken.

Helpen

Horecamensen zijn een beetje anders dan andere mensen. Ze verdienen misschien wel het laagste uurloon van het land, zeker als je de overuren meerekent, maar toch geven ze altijd een rondje en komen ze met de mooiste cadeaus naar verjaardagen waar ze vervolgens de hele dag in de keuken staan te helpen. Ze doen er immers alles aan het een ander naar de zin te maken.

Alleen maar positieve kanten? Nou, ze hebben een omgekeerd dag- en nachtritme en zijn meestal voor twaalf uur ‘s middags niet te genieten. Maar daar merken gasten niks van; vandaar ook die acteur in dat rijtje bij-beroepen!

Geen wonder dus dat iedereen staat te springen om deze mensen. Maar willen zij wel ergens anders werken, samen met andere mensen? Mensen die tijdens de drukte met de feestdagen een bordje op de toonbank zetten met de tekst:  ‘Tijdens deze drukke dagen, pakken wij geen cadeautjes in.’ Dat kan niet door een horecamens zijn opgeschreven denk ik dan.

Om horecamens te worden hoef je niet veel meer doen dan gewoon in de horeca gaan werken. Je merkt snel genoeg of je het ook hebt want dan gebeurt er iets met je. Dan krijg je last van een virus dat nooit meer overgaat. Dat is niet erg hoor, het kan je heel veel brengen. Maar meestal niet buiten de horeca, niet met zoveel plezier als daar. Want met een horecabaan hoef je nooit meer te werken!

20150102 DIMWN

De blogs van Wouter zijn gebundeld in het boekje ‘Dit is mijn wijk niet!’ en is te koop in alle (online) boekhandels. En op DEZE WEBSITE!

Wouter Geeft workshops en presentaties aan horecateams en horecamensen. Meert informatie op Verkerk Bartstra!

 

logo

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.