Is iedere gast koning?

Geachte heer de Vries,
Zou u zo vriendelijk willen zijn nooit meer naar ons restaurant toe te komen? Wat ons betreft was u er gisteren voor het laatst. Onze medewerkers zijn u graag van dienst, maar zijn niet bij u in dienst. Wij luisteren graag naar uw wensen, maar net als iedereen moet u gewoon af en toe even wachten op uw beurt. Schreeuwen helpt dan niet. Gastvrijheid heeft wat ons betreft grenzen en u bent die grens.

Trakteren

Wij gaan echt heel ver om het onze gasten naar de zin te maken en in principe is niets ons te gek, maar u gaat echt te ver. Gastvrijheid is iets waar we onze gasten graag op trakteren, maar dat is niet iets wat u bij ons kunt komen opeisen. Net als bij een compliment, of een felicitatie ligt het initiatief daarvan altijd bij de gever. En wanneer mensen daar naar gaan vragen, dan verliest het niet alleen het doel maar ook waarde.

Weet je wel wie ik ben?

U bent vast van mening dat alleen horecamedewerkers zich aan etiquette en aan allerlei beleefdheidsregels moeten houden. Wij vinden echter samen met veel andere moderne horecazaken dat ook gasten zich correct en vooral als gast moeten gedragen. En meneer De Vries, zegt u nou eerlijk; wanneer u ergens anders te gast bent, bijvoorbeeld bij vrienden thuis, dan gedraagt u zich toch niet zoals gisteren? U zei gisteren steeds: ‘Weet je wel wie ik ben?’ Nou, als u echt iemand bent, dan hadden we dat wel gemerkt.

Wellicht denkt u dat ‘de horeca’ voor u kruipt, of heeft u een boek over gastheerschap uit 1954 in de kast staan. Misschien neemt u de uitdrukking ´de klant is koning´ een beetje te letterlijk maar ook een koning kan te ver gaan. U draait de rollen steeds maar om, en daar hebben wij niet alleen last van, onze andere gasten voelen ook dat u de sfeer verziekt met uw speciale wensen.

Laatst kwam een vrouw zomaar bij ons binnengelopen en zei direct op verongelijkte toon dat wij verplicht zijn haar van het toilet gebruik te laten maken. Gisteren tijdens uw bezoek moest ik weer even aan haar denken. Iedereen mag namelijk gebruik maken van onze wc, maar niet omdat wij daar verplicht toe zijn. Iedereen mag bij ons alles, maar niet omdat men daartoe het recht heeft en wij de plicht. Het is geen wetmatigheid en gelukkig is er ook geen rechter die zich ermee gaat bemoeien als u uw zin niet krijgt.

80-20 regel

Wij passen de 80- 20 regel toe. Wij geloven dat het slecht is voor onze zaak dat twintig procent van de gasten, tachtig procent van onze energie verbruikt. U deed dat gisteren in uw eentje. Daarom hebben we besloten gasten zoals u te verzoeken in het vervolg weg te blijven. Want dan kunnen we 100% geven aan 100% leuke mensen. Gasten die ons waarderen om de zaak die we zijn, en niet proberen daar een andere zaak van te maken. Wij hebben duidelijke keuzes gemaakt, een gast kiest daar net zo duidelijk voor, of niet. Allebei goed.

Er zijn best nog plekken waar u met uw speciale wensen en gedrag wel kans maakt hoor. Het is natuurlijk ook niet aan ons om u een totaal horecaverbod op te leggen. Wel wensen we onze collega’s in andere bedrijven veel sterkte toe met u als gast.
Hartelijke groet,

Restaurant De Verwennerij, Amsterdam

 

De Blogs van Wouter Verkerk zijn gebundeld in het boekje ‘Dit is mijn wijk niet…!’ en is verkrijgbaar bij alle (online) boekhandels. Bestel je voor je hele team? Op DEZE SITE ontvang je ieder vijfde boekje gratis!

20150102 DIMWN

Wouter verzorgt in de maanden maart tot en met juni kick-off meetings onder de titel ‘Het jaar van de bediening’. Vul het contactformulier in voor meer info. We vertellen je graag meer!

logo

 

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en De Schone Zaak.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.