Gisteravond is Michelle gestopt bij ons, ze was er klaar mee, heeft haar kleding ingeleverd en is naar huis gegaan. Ze had het al een paar keer gezegd maar dit was denk ik de druppel voor haar. ‘Ik kan hier gewoon niet meer werken, we gaan iedere week de zeik in en ik ben degene die steeds voor lul staat aan tafel, ik doe het gewoon niet meer!’

Michelle heeft gelijk, het is ook niet meer leuk. Mark is echt een leuke vent hoor maar wel de slechtste manager ooit. Steeds als er meer dan vijftig gasten tegelijk in de zaak of op het terras zitten verandert ons bedrijf in no time in een oorlogsgebied. De bar ontploft, iedereen loopt als een kip zonder kop rond en voor je het weet staan de eerste gasten alweer aan de bar alweer te zuchten en te vragen hoe lang het nog duurt.

Gesmolten Cornetto’s

We hebben allemaal al een paar keer geprobeerd met Mark te praten over een oplossing maar het is alsof hij het zelf helemaal niet door heeft. ‘Jongens zo gaat dat nou eenmaal in de horeca, ik maak dat al dertig jaar mee. Als ze allemaal tegelijk komen is het soms gewoon even druk!’ Mark probeert de drukte dan op te lossen door ons allemaal aan de kant te schuiven. ‘Laat mij maar even’ zegt hij dan. Vervolgens staan er dan twee mensen niks te doen achter de bar terwijl Mark, zwetend als een gek allemaal bonnen staat te maken. Zijn cappuccino’s zien er trouwens uit als gesmolten Cornetto’s en komen heel vaak terug…

Mijn vriend werkt bij een zaak verderop en die vertelde me laatst hoe het ook kan. Daar is nooit paniek en altijd alles onder controle. Hij zei: ‘Die Mark van jullie is gewoon een prutser en denkt dat het nog steeds 1985 is! Die man heeft geen idee hoe professionele horeca eruit ziet. Wat doe je daar nog? Kom gewoon lekker bij ons werken!’ Ik vind het lullig om weg te gaan maar denk er wel steeds vaker over na, zeker nu Michelle ook al weg is…

Vergaderen kost alleen maar geld

Morgen ga ik met Mark een gesprek aan. Ik heb al van drie andere collega’s gehoord dat ze ook niet meer willen en de baantjes liggen voor het oprapen. Mark moet veranderen en anders zijn we weg. Het is toch niet normaal dat Mark nooit wil vergaderen, nooit even een planning kan toelichten en nooit tijd heeft om even met ons te zitten? ‘Vergaderen kost alleen maar geld, ik betaal je om te werken!’ dat is alles wat hij kan zeggen. En ondertussen worden wij iedere dag uitgelachen door onze gasten. Michelle heeft gelijk, ik denk dat ik er ook mee kap.

Lees ook de column van Wouter in Misset Horeca Brandjes Blussen!

De methodiek van Verkerk Bartstra

Verkerk Bartstra helpt je horecabedrijf met structuur en methodiek. We bieden een beproefde werkwijze, een op maat gemaakt GastContactPlan en coaching on the job. Wij werken met een eigen MysteryGuest bureau en bereiken aantoonbare resultaten. Neem contact met ons op als je meer wilt weten of ga zelf aan de slag met onze DIY trainingsmethodieken.  

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra