‘Ik praat niet met jou! Waar is de manager?’

Mevrouw De Bruijn was woest! ‘Ten eerste ben ík hier de betalende klant en de klant is in dit land nog altijd koning. Je hebt gewoon naar me te luisteren. Ten tweede maakt het mij helemaal niet uit wat jij allemaal vindt, ik wil namelijk helemaal niet met een obertje in discussie, ik wil de manager spreken want ik heb recht op snelle service, het is hier toch een restaurant en niet een wachtkamer?! Dan loop je maar wat harder met je dikke lijf, hup hup!’ Matthijs haalde even diep adem en zei zo rustig mogelijk: ‘Ten eerste hebben wij gasten en geen klanten en ten tweede ben ik hier zelf de manager en verzoek ik u met uw gezelschap te vertrekken. U bent hier niet langer welkom, u heeft een hele slechte invloed op de sfeer en op mijn humeur, goedenavond!’

Grensoverschrijdend

Grensoverschrijdend gedrag, want dat is het als gasten medewerkers kleineren, op hun donder geven of de les lezen, is aan de orde van de dag in de horeca. Gasten kunnen zich honderd keer vreselijker gedragen naar medewerkers dan een slechte baas en steeds vaker zie je dat jonge managers als Matthijs daar korte metten mee maken. Toch bewaren veel ondernemers liever de goede vrede of kijken ze weg als er zoiets gebeurt. Dat zouden ze echter niet langer moeten doen. Voor veel medewerkers is dit gedrag van gasten namelijk een hele belangrijke reden om te stoppen met het vak, zo blijkt uit diverse enquêtes en zo gek is dat ook niet; niemand hoeft het immers te accepteren respectloos behandeld te worden op het werk.

We leven in een tijd waarin nieuwe generaties het roer overnemen en andere waarden dominant worden in de samenleving. Gelukkig maar. De generatie die zich twintig jaar geleden nog piepjong voelde, die is in de ogen van de nieuwe meerderheid nu gewoon oud. En je weet wat je zelf vond van de denkbeelden van oude mensen toen je jong was…

Ze kunnen ook nergens meer tegen

Deze nieuwe meerderheid kan dus echt helemaal niks met dooddoeners als: ‘Ze moeten niet zo zeuren, ze moesten eens weten wat ik vroeger allemaal wel niet moest accepteren’ of: ‘Je moet het gewoon van je af laten glijden, ene oor in, andere oor uit!’ En natuurlijk de dooddoener der dooddoeners: ‘Ze kunnen tegenwoordig ook nergens meer tegen.’

Moderne Horeca

Moderne horeca is horeca die zich ontwikkelt, niet vastroest en een open blik naar de toekomst richt. Horeca die staat voor waarden, grenzen trekt en er altijd alles aan doet medewerkers te respecteren, te beschermen en te koesteren. Het woord zegt het al, gasten zijn te gast en hebben zich per definitie te gedragen. Ook als er iets misgaat, ook als er drie keer iets misgaat. Als het je niet aanstaat ga je maar ergens anders naartoe, maar je doet normaal als je een opmerking hebt, je gedraagt je. Met respect voor iedereen. En als je heimwee hebt naar vroeger, dan moet je niet naar een restaurant maar naar een museum. Bestel maar een paar dagen de BlackFridayStapel op www.horecabo.nl Een stapel van 14 boeken voor 55 euro inclusief verzendkosten.

Vanaf nu ook in de Voorverkoop! Mijn nieuwste boek ‘Wouter in Vegas!’ Bestellen kan HIER!

Sinds januari 2022 verstuur ik iedere maand een doos vol inspiratie, handvatten, voorbeelden en methodes om mee vooruit te gaan. Via deze link kan je een abonnement afsluiten.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.