In de horeca is het 80 dagen kerst! Als je slim bent…

In de restaurants van Ron Blaauw in Amsterdam is het vanaf deze week kerst. En niet zo’n beetje ook! Het lijkt op de Sophialaan wel Disney Parijs! Waarom? Omdat het de perfecte overgang is van het terras naar ‘weer naar binnen’. Want waarom zou je, bij het ingaan van de wintertijd niet ook gelijk in de meest feestelijke stemming van het jaar komen? Waarom zou je maar 20 dagen kerstversiering hebben terwijl je jouw gasten 80 dagen lang een ongelooflijke beleving kan bezorgen? En als iedereen er zo lang van kan genieten, dan kan je er ook wat meer in investeren… Win win win.

The most wonderful time!

Komend weekend vertrek ik voor de vijfde keer met een groep horeca ondernemers naar De Verenigde Staten en ook daar zullen we terecht komen in kerstsferen. The most wonderful time of the year is daar ook niet in een paar weken bekeken, het is een seizoen. Dat wordt het ook in de Nederlandse huiskamers trouwens steeds meer; afgelopen week zag ik dat de Bijenkorf op de bovenste verdieping al een kerstsprookje is. Het verlangen om de donkere dagen, zo vroeg mogelijk, met zoveel mogelijk lichtjes en gezelligheid op te fleuren is dus op veel plekken merkbaar. En bovendien, met zoveel ellende in de wereld is de behoefte aan troost en warmte groot.

Je wilt gasten, geen klanten

Vergeet ook niet dat in veel bedrijven de weken tussen de herfstvakantie en kerst in omzet de zwaksten van het jaar zijn. Je zal dus iets moeten verzinnen om je gasten te overtuigen van een bezoek aan jou. En alleen maar met lage prijzen en dus veel korting mensen lokken, daar heb je niet zoveel aan. Een Amsterdams horeca-gezegde is een beetje plat maar niet minder waar: ‘Als jij je als hoer gedraagt om mensen te lokken, krijg je klanten in plaats van gasten’. 

Richt je dus op gasten! Richt je op mensen die graag betalen voor een fijne beleving, die het waarderen dat je de zaak zo sfeervol hebt omgetoverd. Die snappen dat je dat moet terugverdienen en die heerlijk genieten van een kerstdiner in november, en in december nog eens, en in de eerste weken van januari om het af te leren. Met collega’s met familie en met dierbaren. Juist in deze maanden heb je iets unieks te bieden, maak die periode dan ook zo lang mogelijk!

Mijn nieuwe boek heet ‘Daar snappen ze het!’ en het komt half november uit. Via deze link doe je een pre-order en betaal je €15,00 in plaats van €16,95. Inclusief verzendkosten én gesigneerd!

Het nieuwe boek van Ron Blaauw is ook te koop op Horecabo!

Laat je begeleiden bij de ontwikkeling van je concept, je structuur en je plan! Neem contact op met Plan Boutique.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique. En van Nobels Drinks, Bidfood, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, The Dutch Cocktail Club, Jam!, en SVH.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.