Op Black Friday worden de prijzen (eenmaal per jaar) tijdelijk (korte periode) extreem verlaagd met het gevolg dat er veel meer transacties plaatsvinden; ondernemers verdienen op deze manier honderden dubbeltjes in plaats van tien euro’s. Dat werkt natuurlijk alleen als die honderden betalende klanten ook echt komen want anders had je beter die euro per klant kunnen verdienen.

Kort, eenmalig, relevant en voordeel

Mijn eigen webshop Horecabo.nl doet al een aantal jaar mee met Black Friday. Alles (echt alles) is extreem in prijs verlaagd maar we verkopen nooit oude troep. Alles wat in het Black Friday-weekend goedkoop is stijgt ook direct daarna (voor de rest van het jaar) behoorlijk in prijs. Dat werkt; ‘Black Friday’ is inmiddels de aller drukste week van het jaar! Want: Eenmalig (1x per jaar), Korte duur (6 dagen), Echte korting (tot wel 70%) en bovendien vlak voor de cadeautjes-maand! (Urgent en relevant.)

In de horeca zijn lage prijzen normaal

In de horeca werkt dit principe niet meer. Door de lage prijzen van iedere dag geven we gasten het gevoel dat deze hele lage prijzen ‘normaal’ zijn. Toch zijn het eigenlijk aanbiedings-prijzen en hebben de meeste bedrijven iedere dag heel veel volume (dubbeltjes) nodig om nog wat te kunnen verdienen. Schaarste is de magneet van Black Friday en die schaarste is er in de horeca niet meer, het is op veel plekken iedere dag zwarte vrijdag en dat levert veel te vaak een rood jaar op.

de kosten zitten in wat níet op de rekening staat

Het probleem van de horeca is dat de kosten vooral zitten in alles wat níet op de rekening van de betalende gast staat. We moeten er dus voor zorgen dat juist deze dingen opvallen voor de gast. ‘Wat is het hier mooi! Wat een fijne muziek, wat een heerlijke stoelen, wat een lieve medewerkers, wat een ongelooflijk goede ‘JaGraag’ service!’ in plaats van: ‘Wow, wat een goedkope spareribs!’  Dat laatste is leuk om te horen op je jaarlijkse BlackFridayDinner.

De rest van het jaar heb je echt normale prijzen nodig om een gezond bedrijf te draaien en is het onze uitdaging dat mensen je produkt die prijzen ook waard vinden en die er met liefde voor betalen.

BlackFriday is NU begonnen op www.horecabo.nl

Op www.horecabo.nl is het Black Friday van Donderdag 28 november tot en met maandag 1 december.

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra