Deze serie blogs helpt je na te denken over je mogelijke to do lijst om de beleving van de gast te verbeteren op het gebied van hardware (alles wat je kan aanschaffen en of faciliteren). Door zo gedetailleerd mogelijk na te denken over wat jouw gast van deur tot deur voelt, ziet, ruikt en hoort (maar ook wat hem  stoort), krijg je vanzelf de ideeën om die beleving te verbeteren.

In het eerste deel van dit drieluik volgden we onze gast onderweg naar ons bedrijf toe en zoomden we in op de eerste indrukken van de entree van het bedrijf, de garderobe en het toilet. In dit deel gaan we in op de indrukken in de zaak en aan tafel.

 Stap 4: Een gast gaat aan tafel

Hoe zit de stoel? Wanneer heb je zelf 3 uur lang op zo’n stoel gezeten? Hoe vaak worden die stoelen schoongemaakt? Waar laat je gast haar tas? Heb je een tassenhaak? Wat staat er op tafel? Liggen erg kleine kaartjes met voorstellen voor enkele TOP aperitieven en small bites om vast mee te beginnen? Peper en zout bijgevuld? Bloem of groen op tafel? Zijn er eventuele stopcontacten en of oplaadpunten voorzien? Heb je misschien een powerbank te leen? Is er voor kinderen een kinderstoel en is deze schoon? Waarom is die stoel eigenlijk van IKEA en in iedere zaak hetzelfde? Je wilde je toch onderscheiden? En krijgen die kinderen iets te doen? En zijn die potloden ook echt fijn om mee te kleuren? Of allemaal zonder punt?En is die kleurplaat geen kopietje van een kopietje? Kan je iets bedenken om kinderen een echt WAUW te geven?

Linnen servet?

Is de tafel al ingedekt? En welke glazen staan er op tafel, standaard een champagneglas ingedekt? Wat is de kwaliteit van de servetten? Vroeger hadden we linnen, weer doen? Een ‘Instagrammable’ servetring?

Stap 5: Kaarten, drukwerk, posters en bordjes

In je bedrijf komen soms wel duizenden mensen per week. Het is een unieke kans om met deze mensen te communiceren, je te profileren, zaken onder de aandacht te brengen en ze iets te laten lezen. Maar wat laten we ze dan lezen? En wat is de kwaliteit of de toegevoegde waarde daar dan van? Als je een advertentie in een krantje met minder lezers professioneel laat opmaken, waarom dan geen professionele gastcommunicatie? Waarom dan geschreven briefjes, doorgehaalde menukaarten, schrijffouten op het krijtbord en aankondigingen voor evenementen die al voorbij zijn in de zaak? Een gast ziet alles en wordt onbewust negatief beïnvloed door foutjes, slordigheden en zaken die niet up te date zijn.

Een goede printer is de beste investering!

Voor veel bedrijven bestaat er geen betere investering dan een goede printer en een aantal goede templates voor menukaarten en communicatie. (als je dan toch bezig bent breng je deze in lijn met je social-media plan) Een menukaart met de specials van VANDAAG! Is actueel, vers en in trek.

Stap 6: Er wordt iets geserveerd

Is je servies op orde en in goede staat? Er is niks mis met een klassiek servies hoor! Het hoeft heus niet allemaal pottenbakkers servies te zijn! Maar klopt het? En je glaswerk? Schenk je een hippe Gin-Tonic vandaag in een stevige kristallen longdrink of in een grote ‘balloon’? Wat zijn de accessoires? Gebruik je vetvrij papier als ‘randje’ ? En heb je dat laten ontwerpen? Wat krijgen we erbij? Is er een verfrissend doekje? Gebeurt er iets bij warme dranken? Heb je een onderscheidend koekje? En hoe serveer je die? Heb je viltjes of servetjes onder je koude dranken? En bij koude dranken, iets erbij? Misschien wel popcorn! Een beetje maar, waarom niet?

Volgende week deel 3!

Maak werk van je plan voor je gast en speel in op feestdagen, themadagen en vakanties. Met de Horeca belangrijke (verjaar)dagen kalender 2018 heb je een maandelijks overzicht van de meest belangrijke dagen en natuurlijk ruimte om je eigen belangrijke (verjaar)dagen in te vullen! De kalender is HIER verkrijgbaar. TIP: In combinatie met een van de boekjes betaal je geen verzendkosten!

 

 

 

 

 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra