Veel mensen zeggen dat het beroep van kelner of serveerster weer wat meer glans moet krijgen. Iemand zei: ‘Kelner zijn moet weer sexy worden! Een beetje meer Rock & Roll!’ Ze zouden trots moeten zijn op dat mooie vak, en ze zouden die trots ook wel wat meer mogen uitdragen. Maar doen ze dat niet gewoon al? Wie moet er nou eigenlijk wat meer respect voor de bediening krijgen, de bediening zelf of de mensen die er van alles van vinden?

Rots in de branding

Bijna in alle bedrijven waar ik kom, werken hele trotse en kundige mensen in de bediening. Niks te merken van een gebrek aan zelfrespect en beroepseer. Natuurlijk zie ik ook mensen die het vak nog moeten leren, die nog heel jong zijn en die duidelijk zelfvertrouwen missen om de flamboyante kelner te acteren, en dat is ook maar goed ook. Eerst moet je de regels leren kennen, daarna mag je af en toe over het randje heen.

Volgens mij zit het probleem niet bij de bediening en ook niet bij de kwaliteit en trots van de rotsen in de branding die in ieder goed bedrijf werken. En eerlijk gezegd, een paar keer per jaar laat ik me verleiden nog even te blijven zitten voor een ouderwetse naborrel met een horecateam en aan Rock& Roll ontbreekt het echt niet. De keurige kelners en serveersters van overdag veranderen in nachtvlinders die je gerust sexy kan noemen!

‘Pakken’

Ik was een paar maanden geleden in een groot hotel in het zuiden van het land. In dat bedrijf dragen alle managers, kantoormedewerkers, assistenten en directieleden een pak. De mannen (haantjes) met een mooie das en de meeste zelfs met glimmende speld, knopen en een grote pochet. In de bediening dragen medewerkers gebruikelijke bedrijfskleding, verzorgd en praktisch. In het hotel zag je overal wel een paar van die ‘pakken’ parmantig en iets uit de hoogte rondlopen. Niets zo aandoenlijk als een jongeman van begin twintig in een pak met alle toeters en bellen. En weet je wat er gebeurde? Gasten keken natuurlijk naar de pakken (die geen poot uitsteken) en zagen de bediening ineens als hulpjes, als minder. Het respect nam af.

Ik zag dat de medewerkers bediening zelf ook vooral met de ‘pakken’ bezig waren in plaats van met de gasten. Het was een plek waar iedereen blijkbaar dacht: ‘als ik eenmaal ook zo’n pak aan mag, en niet meer met die gasten hoef te werken, dan gaat het hier pas echt beginnen, dan word ik ook gerespecteerd!’ Blijkbaar zit het in de cultuur van dit bedrijf dat de bediening gewoon de allerlaagste trede is. Daar kan natuurlijk geen trots en eergevoel tegen op.

Proefdag niet betaald

Vorige week vertelde iemand me dat zijn zoon van veertien een proefdag mocht draaien in een restaurant. De jongen kreeg van de eigenaar (in pak!) een plateau in zijn handen en de enige instructie was: ‘Ga maar naar die tafel!’ Hij kreeg niet betaald voor de proefdag. Dat is dus hoe die ondernemer het vak van kelner ziet. Met een plateau naar tafel en klaar. Dat is niet alleen respectloos naar een jongen van veertien maar ook naar gasten.

En weet je wie nou de mensen zijn die zich altijd maar beklagen over het niveau van de bediening? Die zeggen dat er wel wat meer respect mag zijn, die vinden dat een kelner weer sexy moet worden? Precies! Het zijn de Pakken. Het zijn de mensen in posities die er gewoon zelf voor kunnen zorgen dat de bediening het respect krijgt dat ze verdient, ze vinden zichzelf alleen veel belangrijker. En soms overtuigen ze bediening en gasten daar ook nog van. Dan is er geen redden meer aan!

Meer respect voor de bediening

In gastbeleving is de bediening de allerbelangrijkste schakel, Pakken hoeven niet anders te doen dan die mensen zo goed mogelijk te faciliteren. Alleen dat levert respect en beroepstrots op. Wie klaagt over een gebrek aan respect voor de bediening hoeft maar een ding te doen: zelf wat meer respect hebben voor bediening!

3 boeken van Wouter voor de prijs van 2? Met de code 3v2 ontvang je in de maand maart ieder derde boek gratis op Horecabo.nl. Je ontvangt het voordeligste boek gratis, alle titels doen mee, dus ook die van andere schrijvers! We sturen de boeken direct op, de factuur ontvang je per e-mail. 

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra