Kijken naar een medewerker die met plezier werkt en zijn taken met zorg uitvoert is een lust voor het oog. Kan ik echt van genieten en bovendien dwingt het direct respect en bewondering af. Van gasten en van de collega’s van die medewerker. Maakt mij trouwens niet uit of die taak nu afwassen, taarten bakken, terraslopen, runnen of leiding geven is.

Andersom geldt hetzelfde. Wanneer een medewerker er met de pet naar gooit, duidelijk geen motivatie kan opbrengen en nonchalant omgaat met zijn of haar verantwoordelijkheden, dan geeft me dat een verschrikkelijk gevoel. En niet alleen mij, ook de collega’s van zo’n medewerker hebben daar helemaal geen zin in.

Vuile borden in de kast

Stel je voor: Een afwasser die gewoon af en toe een paar vuile borden onderaan de stapel schone borden verstopt en zo in de kast zet. Ben je snel klaar mee toch?

Of een kelner die zegt: ‘Ja ik sta hier als kelner, dat klopt. Maar de meeste tijd sta ik gewoon achter de schermen peukjes te roken en eens per kwartier maak ik een snelle ronde op het terras!’ Weg met die vent!

En de Runner: ‘Ik ga niet de hele dag heen en weer rennen! Hahaha, ik wacht wel totdat de bar helemaal vol staat en dan neem ik alles in een keer mee. Maakt me niks uit als alles koud en ingezakt is.’

Bier tappen en dollen

Of de barman: ‘Ik tap alleen de biertjes, de rest pakken ze zelf maar, ik vind alleen bier tappen en dollen leuk!’ Vent, ga ergens anders werken.

Maar waarom vinden we het dan wel normaal als de leidinggevende van een zaak zegt: ‘Ik ben dan wel de leidinggevende, maar zo moet je me niet zien hoor. Ik heb er echt geen zin in om iedereen te controleren en te zeggen wat ze moeten doen. Ik ben gewoon je collega en ik doe gewoon hetzelfde als iedereen alleen heb ik een andere titel, dat is alles. Anders voel ik me zo’n politieagent.’

Sturen, corrigeren en overzicht

Blijkbaar is de leidinggevende in veel zaken niet helemaal doordrongen van de noodzaak van zijn of haar taak. Voelt zich ongemakkelijk bij de werkzaamheden die worden verwacht. Maar laten we eerlijk zijn, een leidinggevende die niet stuurt, die geen overzicht houdt, die stopt met corrigeren en bijsturen, dat is toch gewoon hetzelfde als een afwasser die vieze borden in de kast zet?

In het moderne horecabedrijf is de functie van een overzicht bewarende, sturende, en coachende leidinggevende geen luxe. Het is een voorwaarde voor service op een hoger niveau. Als kelner zou ik zelf niet zonder kunnen. Een acteur kan niet zonder regisseur, een danser niet zonder choreograaf en een orkest niet zonder dirigent. Zelfs een stervoetballer met een salaris van een miljoen per week heeft een coach nodig die het overzicht voor hem bewaart. Waarom zou Joke van de Berg uit Harderwijk dan wel zelfstandig en helemaal in haar eentje een terras van 120 stoelen kunnen bestieren? Dat is toch bezopen?

De nieuwe boeken van Wouter Verkerk zijn nu te bestellen

In Wouters nieuwe boek ‘ Mijn collega komt zo bij u…’ lees je de beste columns van 2017 uit Misset Horeca en andere publicaties over horeca en gastvrijheid, uitgewerkt in duidelijke eye-openers en handvatten. Het boek is overal verkrijgbaar maar ook op www.horecabo.nl

 

 

 

 

 

Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra