Ken je dit type gast? Dit is Magda!

In de laatste drie weken van het jaar verschijnen op deze plek de leukste en best gelezen blogs van de afgelopen 5 jaar. Deze, van november 2017 is nog net zo actueel als toen. Magda is Doe-Het-Zelf-Gast!

‘Goedenavond mevrouw, welko… ‘ Ze was al doorgelopen. Het was een vrouw, eind vijftig, kort haar, bril op en een blik van vastberadenheid in haar ogen. Blijkbaar had ze mij daar niet verwacht bij de deur. Ook het bordje waarop staat dat gasten naar tafel worden gebracht, liep ze half omver. Ze stoomde door naar het restaurant en speurde als een echte detective naar een vrije tafel voor twee. Haar man stond nog wel bij de deur te wachten en probeerde haar terug te roepen. ‘Magdááá!’  Er was geen redden meer aan. Magda was op tafeljacht… Magda is de doe-het-zelf-gast.

Magda loopt ook vaak zelf van tafel naar de bar om iets te bestellen, stapelt alle borden aan tafel vast voor je op en verkoopt fabeltjes over ‘de horeca’ aan haar tafelgasten alsof het de enige waarheid is: ‘Je moet nooit brood nemen, dat doen ze om veel aan je te verdienen.’ of ‘Wij willen allemaal kraanwater, jammer joh, dat verkooppraatje werkt bij ons niet..’ Aan het einde van de avond staat Magda alle jassen op de grond te smijten in de garderobe, op zoek naar haat eigen jas. Magda doet het allemaal zelf.

Ergernis bediening

Mensen als Magda maken het werk in de horeca uitdagend. Ze luisteren niet, ze lezen niet en ze lijken uit te stralen dat ze boven alle wetten staan. ‘Alsof de zaak van hen is.’ Is het de angst iets niet te krijgen waar ze zo naar verlangen?  Het is natuurlijk een misvatting dat je op deze manier iets krijgt wat je anders niet had gekregen, maar leg dat Magda maar eens uit. Die is vooral heel geconcentreerd met haar missie bezig.

Overlevingsmodus

Soms kunnen mensen in een bepaalde overlevingsmodus verkeren, terwijl het voor omstanders een raadsel is waar het gevaar dan dreigt. Je ziet het bij buffetten waar de bodem van de schaal gerookte zalm in zicht komt, mensen krijgen dan die ‘Magda Blik’ in de ogen, en beginnen uit voorzorg 400 gram per persoon op hun bord te laden. Horecamensen weten dat er voor iedereen genoeg is, behalve als mensen nou precies dat gaan doen.

Magda op een subtiele manier duidelijk maken dat het voor iedereen beter is om het werk aan de bediening over te laten, zal waarschijnlijk alleen leiden tot hilariteit onder je collega’s maar de boodschap breng je niet op Magda over. Magda zal onze goede bedoelingen niet herkennen. Magda heeft niet zo in de gaten wat er om haar heen gebeurt, Magda is vooral bezig met haar eigen programma. Maar waarom doet Magda dat?

Een beetje spannend

Horecamensen willen nog weleens onderschatten dat horeca-bezoek voor veel mensen best ingewikkeld is. Niet alledaags, en bovendien een beetje spannend. Niet iedereen is gewend zich te begeven in een ruimte met honderd mensen of meer. Niet iedereen bezoekt horeca bijna dagelijks. Dat mensen naar je kijken en vast iets van je vinden…. Dat mensen naar je luisteren… Dat je niet weet wat je moet zeggen. Niet precies weet wat je moet doen. Eigenlijk is dat allemaal niks voor Magda.

Magda is helemaal niet arrogant, ze is onzeker en daarom doet ze zo zenuwachtig en raar. Magda straalt uit dat ze geen hulp nodig heeft, maar dat is precies wat ze zo goed kan gebruiken.

Lees meer over gastentypes, horeca en gastvrijheid in de boeken van Wouter, die koop je heel voordelig bij Horecabo.nl

Bestel nu de speciale December-inspiratiebox met daarin onder andere mijn boeken Wouter in Vegas, Moderne Horeca en de jaarkalender 2023 voor maar €39,95.

Vanaf nu ook in de verkoop! Mijn nieuwste boek ‘Wouter in Vegas!’ Bestellen kan HIER!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.