Het is 2017, de Nederlandse Horeca loopt mee in de voorhoede van Europa. Er zijn volop mogelijkheden om aan alle kanten te scoren. Maar… Dan moet je het niet laten liggen door niet op te letten, of de verkeerde kant op te kijken. Beleving van een gast gaat over meer dan eten en drinken. Beleven doe je met je ogen, je neus, je oren, je smaak en met je voelsprieten. Zorg dus dat je al die zintuigen van je gast bedient, dan zal je zien dat je het iedere dag drukker krijgt.De 6 grootste uitglijders van horecabedrijven.

  1. Aankondigingen over datum

‘Er is weer bokbier!’ (in februari) ‘Het is Aspergetijd!’ (in augustus) ‘Komende zondag 29 oktober 2017 hebben we Live Muziek.’ (maar het is inmiddels november.) Je begrijpt het wel. Dingen dus niet weggehaald, of erger: Ze zien het zelf niet eens meer. Ik denk dan: ‘Dat kan dus ook maar zo gebeuren met het vlees in de koeling.’ Hier wil je niet eten.

  1. Het ruikt niet lekker!

Beleving gaat ook over wat je ruikt. Er zijn zelfs bevolkingsgroepen die alleen op basis van geur hun partner kiezen. Want als iets niet lekker ruikt, dan zal het ook wel niet lekker smaken. Hoe lief ook, maar een medewerker die naar zweet ruikt mag echt niet naar een tafel hoor! En stinkende wc’s, rioollucht in restaurant of oude vis in de buurt van de keuken… ‘ Sorry, we hebben eigenlijk niet zo veel trek, mogen wij de drankjes afrekenen?’

  1. Gekras in de menukaart

Dus alles wat niet goed liep, dat kras je door. De jaartallen in de wijnkaart die verander je met een pen en dan hebben we ook nog de prijsverhogingen zo vlak voor het seizoen. Van die vijf maken we een zes en van de twee euro dertig voor een biertje maken we twee-zeventig. Van de opbrengst van de prijsverhoging van tien bier, betaal je al nieuwe kaarten, maar dat vind je teveel moeite. Dat is een slechte voorbode, niet gaan eten!

  1. Gedateerde bedrijfskleding

Ik vond ze 12 jaar geleden al niet mooi hoor, die oversized aardappelzakken met gekleurde binnenkant boorden, maar nu heb ik gewoon echt medelijden met de dames en heren die dit moeten dragen. Bijna altijd in kleuren die je liever niet ziet. Bijna altijd net zo lang gestreken tot ze gingen glimmen. Hoewel schoon heb je toch meer het idee dat je in een Oost-Europees verzorgingstehuis terecht bent gekomen dan in een leuk restaurant. Onderschat niet wat de kleding van medewerkers doet met de beleving van de gast.

  1. Gebruik (WAAR OOK) van het lettertype Comic Sans

Sommige horeca ondernemers zijn zelfbenoemde ‘computernerds’. Ze zijn trots op hun bekwaamheid in bewerkingsprogrammaatjes op hun pc en realiseren zich niet dat de tijd vliegt en dat wat zij kunnen, een kind van 8 tegenwoordig ook kan. Zelfgemaakte foto’s op de menukaart, verkeerd opgemaakte posters die met tape op stoepborden zijn geplakt en overal die rare bordjes met ge- en verboden in gek genoeg bijna altijd lettertype ‘Comic Sans’. Als je vindt dat horeca een vak is, onderken dan ook dat dit geldt voor grafische vormgeving. Stop met knutselen en huur een professional in. Dan kom ik weer een keer bij je eten!

  1. Vuile gevel

De eerste indruk. Zijn de ramen schoon? Is het houtwerk daar omheen schoon? Doen de lampen het allemaal? Is het van buiten zichtbare menu duidelijk leesbaar, up to date en in de allerbeste staat? Is de stoep geveegd, of worden gasten welkom geheten vanaf een tapijt van peuken? Een restaurant dat er van buiten niet uit ziet, hoe zal het daar van binnen wel niet zijn? Gasten lopen in 2017 door. En terecht.

Bestel nu de nieuwe boeken van Wouter in voordelige combideals op horecabo.nl  3 boeken naar keuze voor €34,50 inclusief verzendkosten! Sint idee!

Voor nog 7 belevingsafknappers klik je op deze link!

deze blogs verschenen eerder in andere vorm in de zomer van 2016

Deel →
  • Sylvia

    Kan er zo nog een paar bedenken: rokend pauzehoudend personeel voor de deur, sauzen op tafel in wegwerpbakjes met wegwerplepeltjes, personeel dat zelf een interpretatie mag geven aan de zwarte werkblouse (en dat komt dan ook in elke mogelijke variant voorbij), en nog erger: personeel dat in een hemd zonder mouwen loopt! Je ziet ze wel eens bij warm weer, kan ECHT niet!! Of een voorgevel van een restaurant, zo donker en onvriendelijk dat je je afvraagt of het restaurant wel open is…..ook weer een gemiste kans…

  • Pingback: Amateurhoreca. Echte afknappers! (2) • Wouter Verkerk()

Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra