Let op! De nieuwe horeca komt eraan!

Je ruikt het voorjaar. De zon komt door, we zitten voorzichtig op terrasjes en hier en daar is al nieuw leven zichtbaar. Niet alleen in de natuur, ook in het horecalandschap steekt nieuw ondernemerschap de kop op. Corona heeft veel mensen bezinning gebracht en doen besluiten het roer om te gooien. Ik begin een horecabedrijf! Ik open een eigen vestiging van Bagels & Beans of Anne & Max. Ik steek mijn licht op bij De Schone Zaak of De Beren of ik ga het helemaal zelf doen en start bescheiden op een hoekje in de stad.

Vroeger bestaat niet

Het voordeel van deze nieuwe ondernemers is dat voor hen ‘vroeger’ niet bestaat. Er is geen heimwee naar de goede oude tijd want het enige dat voor hen telt is nu en morgen. Ze klagen niet over ‘de mentaliteit van tegenwoordig’ want ze kennen geen andere. Ze vergelijken wel met vroeger, maar dan met die stomme baan die ze eindelijk hebben opgezegd en voor hen is dus alles juist veel beter! Ze ondernemen alsof hun leven ervan afhangt en niks is hen te gek. Ze weten één ding zeker… Dit wordt een succes!

Online

De nieuwe horeca zal, zoals na iedere crisis één van de grootste bedreigingen vormen voor bestaande horeca met (grote) problemen. Er is een momentum ontstaan na corona. De bestaande bedrijven worden vaak overvallen door zoveel enthousiasme, ondernemerschap en vernieuwende ideeën en reageren daar te laat of verkeerd op. Een groot deel van die wedstrijd wordt bovendien online beslecht. Veel nieuwe ondernemers begrijpen dat veel beter dan bestaande en veroveren de harten van hun nieuwe gasten door hen via stories en posts te betrekken bij de totstandkoming van hun droom en nodigen hen uit daar een deel van te worden.

Uitgekiende slimme horeca

Nieuwe zelfstandige bedrijven, die zich dus niet aansluiten bij ketens of bestaande clubs kenmerken zich bijna allemaal door uitgekiende concepten waarvan iedereen direct snapt wat de bedoeling is, kleine assortimenten, heldere prijsstelling en zij zijn zo min mogelijk afhankelijk van (veel) extra personeel. Vaak jaloersmakend simpel. Een ondernemer zei me laatst: ‘Ja, zo kan ik het ook!’ Maar op mijn vraag waarom hij het dan niet ook zo deed wist hij het antwoord eigenlijk niet.

Horeca zal altijd blijven bestaan, waar het verdwijnt steekt nieuwe de kop op. En waar nieuwe horeca zich bewijst veranderen de regels ook voor de anderen.

Bestel nu de TerrasInspiratiebox, deze wordt eind maart verzonden.

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.
Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".
Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven en van Nobel Drinks, Bidfood, Horeko, Eyes for Details, Grootkeuken.nl, Boonstra Wijnen en Unitouch.