Ik zat met een vriend ergens te eten en hij bleek nog erger dan ik: Hij lette echt op alles. Het was wonderlijk om naar te kijken. En wat me door hem duidelijk werd is dat als je goed kijkt er over alles wel iets op te merken is. Maar wat me vooral hier erg duidelijk werd was dat als het je al lukt de perfecte omgeving te creëren, de focus dan nog veel meer komt te liggen op de medewerkers. (Die dan bijna per definitie zullen tegenvallen.)

De zaak voldeed aan het meest actuele modebeeld

De zaak zag er fantastisch uit, alles was goed bedacht en voldeed aan het meest actuele modebeeld. Vintage chic al een beetje op z’n retour, moderne industriële invloeden, de baard van de uber-hippe barman niet weelderig maar zorgvuldig op de juiste lengte gedragen. Deze zaak voldeed aan alles, maar we voelden helemaal niks. Ik ben dat in Amsterdam wel een beetje gewend en dus probeerde ik er geen aandacht aan te besteden en me vooral te richten op mijn gezelschap. Dat gezelschap dacht hier blijkbaar anders over en stelde de bediening op de proef.

Maar ik kom hier om geholpen te worden!

‘Sorry, ik kan u echt niet helpen met een goed advies, ik werk hier pas een paar dagen en ken de gerechten nog niet!’ Oeps! Mijn tafelgenoot vroeg de jongen bits of er dan ook korting werd gegeven nu hij blijkbaar als proefpersoon van de nieuwe kelner diende. De jongen snapte niet helemaal wat hij bedoelde. ‘Nou’, zei mijn vriend op de toon van een schoolmeester: ‘Ik kom hier natuurlijk om geholpen te worden. En als je me niet helpt, of kan helpen, dan vraag ik me af waarom ik wel de prijs moet betalen waar jouw hulp en toewijding, die je me dus niet kunt geven, bij is inbegrepen. Snap je me?’

Mag ik een andere ober, en anders de rekening?

‘Met andere woorden’ vervolgde mijn vriend, ‘Mag ik een andere ober die het wel weet, en anders de rekening?’ Ik zat er met open mond naar te kijken. Zo kende ik mijn vriend niet. Had hij gelijk? Was er iets anders aan de hand? Waarom was hij zo fel? Hij legde me het uit: ‘Als een zaak zoveel tijd en geld besteed aan de inrichting en versiering maar niet de moeite neemt de mensen die er werken fatsoenlijk op te leiden, als een zaak iemand zonder ervaring helemaal alleen in de bediening zet en de barman niet bezig is met het inwerken van zijn collega maar alleen maar in de spiegel kijkt, denk jij dan dat we daar een lekker lunch zullen eten? Met andere woorden, als een zaak alleen maar naar zichzelf kijkt maar geen seconde naar haar gasten, voel jij je dan welkom?’

‘Nee! Maar je hoeft je toch niet af te reageren op die arme jongen in de bediening?’ ‘Daar heb je gelijk in. Maar ik bedoelde het niet vervelend naar hem persoonlijk, ik had het meer tegen zijn manager die er niet was. Maar je hebt gelijk. Wil jij hem zeggen dat ik het niet zo rot bedoelde?’ ‘Ja dat is goed, ik schrijf het wel op..’

DE BOEKEN VAN WOUTER VERKERK BESTEL JE HIER!

Gelabeld met → 
Deel →
Twitter @wouterverkerk

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra