Paginagrote advertenties in dagbladen, dat is waar de brancheorganisatie van de Nederlandse Horeca de contributie van haar leden in investeert op de momenten dat voorgenomen beleid de horeca raakt. Die op zich succesvolle, maar met het gestrekte been ingezette lobby veroorzaakt al sinds het begin van de pandemie veel lawaai maar ook collateral damage. Inmiddels hoor je steeds vaker van bronnen dichtbij Den Haag dat men vindt dat er ‘met de horeca niet valt te praten’.

Nieuwe maatregelen

De maatregelen die vanavond worden verwacht, zijn een hard gelag voor iedereen die in Nederland een restaurant of café runt, waar je prima aan een tafel kan zitten en kan genieten van een mooie avond en goed gezelschap. Zij worden namelijk nu over één kam geschoren met feestcafé’s, dansbars en regels negerende bedrijven. Het is niet moeilijk voor te stellen dat bijvoorbeeld alleen restaurants prima open hadden kunnen blijven, als theaters dat ook mogen. Dat kan echter alleen, hoor je steeds vaker zeggen, als je daar goede afspraken over kan maken met de branchevertegenwoordiging.

‘DE horeca’ heeft echter geen goede reputatie opgebouwd bij de beleidsmakers in de afgelopen tijd. Het corona-toegangs-bewijs, het afschalen van steun, de sluiting om 00.00 uur, het trapsgewijze afschalen van de maatregelen in de lente, de regelingen NOW en TVL. Niets heeft tot op heden kunnen rekenen op begrip, tevredenheid, acceptatie of mede-eigenaarschap van de regels door de branchevertegenwoordiging. Integendeel, de verontwaardiging, het Calimero-gedrag en de onterechte -Roomser dan de Paus- volharding in het feit dat de Horeca zich altijd op ieder moment 100% aan alle regels heeft gehouden, irriteert inmiddels ook talloze leden van de club uit Woerden.

Scannen en sluiten

Inmiddels is de toon activistisch en roept men amper verholen op tot ongehoorzaamheid. Men heeft er alle begrip voor als leden ‘gewoon’ open gaan na 19.00 uur. Via het fijnmazige netwerk van appgroepjes in de lokale afdelingen heeft de oproep alle haarvaten inmiddels bereikt. Net als men er alle begrip voor had dat er niet gescand zou worden bij de deur en dat ook iedereen liet weten met alle pijnlijke gevolgen van dien. Het zijn bedenkelijke oproepen die doen vermoeden dat persoonlijke strijd het heeft gewonnen van het dienen van de leden.

Mijn boodschap is in de afgelopen anderhalf jaar redelijk consistent geweest. Ik ben zeer ongelukkig met het beleid maar weet tegelijkertijd geen goed alternatief. Ik heb vaak het verwijt gekregen dat ik makkelijk praten heb achter mijn toetsenbord, tegen die mensen zou ik willen zeggen: Je moest eens weten. Mijn agenda was de afgelopen twee jaar ook vaker leeg dan vol en het evenement van aanstaande maandag waar ik de afgelopen maanden aan heb gewerkt moet ik ook, net als iedereen, annuleren. Ik vind het voor iedereen ongelooflijk verdrietig maar met boosheid, ‘TEGEN’ roepen en kroegpraat los je niets op. Horecaondernemers zijn na al die zware maanden toe aan een helpende hand en oplossingen niet aan gratuite opruiing die hen alleen maar verder in de penarie helpt.

We gaan iets nieuws doen!

Ik ga iets nieuws doen! Vanaf januari verstuur ik iedere maand een box vol inspiratie. Bestel nu je abonnement, ontvang €200,00 korting en ontvang je eerste box in januari 2022!

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

Deel →
Twitter @wouterverkerk
  • Goed een jaar geleden zaten @wouterverkerk en ik ‘Horeca na corona’ te schrijven. Voor Horeca Info blikken we terug…

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top