Met hart en ziel! (of inpakken en wegwezen)

Wat heel veel mensen in de branche al een tijdje aan hun water (en in hun kassa) voelden, werd onlangs bevestigd door de cijfers van het CBS. Het gaat minder goed met de economie, de inflatie is hoog opgelopen en de horeca is één van de branches die dat goed kan merken. De omzet gaat misschien nog wel, maar dat komt door de prijsverhogingen want het aantal verkochte producten daalt. Mensen komen minder vaak en eten en drinken minder. (hebben minder te besteden en krijgen minder bier voor hun geld).

Internationaal beeld

De afgelopen zomer bezocht ik veel horeca in de Verenigde Staten, in Frankrijk en in Nederland. Overal zag ik hetzelfde beeld: Het is druk en er wordt goed besteed in zaken waar een ondernemer met al zijn ziel en zaligheid onderneemt. Waar een betrokken eigenaar of manager voorgaat in de strijd, persoonlijk garandeert dat het hele team straalt, alles voor de gast overheeft en van ieder contactmoment een beleving maakt. Maar ik zag ook dat zaken die worden overgelaten aan minder betrokken mensen, waar de passie al een tijdje geleden langzaam uit het lichaam is geslopen, gasten aantrekken waar hetzelfde voor geldt. Als die al komen.

Ik schreef het al eerder: Er is geen personeelstekort, er is een tekort aan goede en fijne horecawerkgevers. De tijd dat je horecazaken kon hebben, daar ‘gewoon’ een team op kon zetten om vervolgens zelf met vakantie te gaan en af en toe een appje sturen met de vraag hoe hoog de omzet was, is gelukkig definitief voorbij. Althans, de tijd dat dit een succesvol bedrijfsmodel was. Hoe dat komt? Niet zo moeilijk. Gasten kopen niet alleen eten of drinken bij je, ze kopen ook echt sfeer, goede zorgen, vrolijkheid, onbezorgdheid, service en mooie momenten. En dat zijn nou net niet de specialismes van uitgebluste, gedemotiveerde, in de steek gelaten en niet zelden verlopen medewerkers. Met andere woorden: in die zaken krijg je dus absoluut geen waar voor je geld!

Zet je schrap

Voor goed eten heb je een chef nodig, voor lekkere cocktails een bartender en voor stralende, pro actieve en gemotiveerde medewerkers een zeer betrokken ‘Chef de mission’. Die maakt het verschil en als die chef de eigenaar niet is, dan zal die eigenaar in ieder geval deze man of vrouw heel goed moeten faciliteren.

Gasten willen voelen dat je het met hart en ziel doet, doe je dat niet, kan je dat niet of wil je dat niet? Dan adviseer ik je in te pakken en weg te wezen want dan red je het niet. Er is storm op komst, zet je schrap!

Vanaf september gaan we bij Plan Boutique weer van start met een nieuwe cursus leidinggeven voor de beste aspirant leidinggevenden in jouw bedrijf. Check deze link!

Zomerdeal: Bestel Wouter in Vegas en Moderne Horeca samen voor maar €20,00!

Laat je begeleiden bij de ontwikkeling van je concept, je structuur en je plan! Neem contact op met Plan Boutique.

Volg me op instagram voor horeca-updates, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Wouter Verkerk is een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van Horeca en Gastvrijheid en begeleidt Horecaondernemers en hun teams door heel Nederland.

Wouter schrijft columns, blogs en boeken over gastvrijheid. Hij ontwikkelde diverse gastvrijheidsmodellen zoals het '12 stappen gastcontactplan' en is grondlegger van "Signature Hospitality".

Wouter schrijft onafhankelijk en wanneer er een commerciële relatie bestaat tussen Wouter en zijn onderwerp dan vermeldt hij dat. Wouter is BrandAmbassador van zijn eigen bedrijven zoals Verkerk Bartstra Gastvrijheid Consultants en Plan Boutique, het horeca hoofdkantoor van Nederland! en van Nobel Drinks, Bidfood, Eyes for Details, Boonstra Wijnen, Unitouch, The Branding Club, Chocomel, Orderli, Smit's Delicious en The Dutch Cocktail Club.
Bestel boeken van Wouter Verkerk op Horecabo.nl.