Helpt het om mensen iets bij te brengen over gastvrijheid, over de aard van het vak? Of is het waar wat veel mensen zeggen: ‘Je hebt het, of je hebt het niet en als je het niet bent, zal je het nooit worden!’

Een enorme eikel

Onbewust ongastvrij wordt bewust ongastvrij, daarna hopelijk bewust gastvrij met als ultiem doel onbewust gastvrij. Lukt het je om het je uiteindelijk helemaal eigen te maken, of blijft het een ‘maniertje’ en komt bij bijvoorbeeld vermoeidheid de ware aard van het beestje naar boven? Kan je onbewust gastvrij worden als je eigenlijk (onbewust) een enorme eikel bent?

Daar leren ze van!

Ik ken veel verhalen over bedrijven waar ze het nog steeds niet zo nauw nemen met maatschappelijk thema’s, voedselveiligheid en hygiëne. En weet je, vaak van geen kwaad bewust, helemaal niet mee bezig. ‘Zo doen we het al jaren.’ Eikels die gewoon echt niet snappen wat er aan schort. Zelf na een dienst van iets minder dan 8 uur aan de bar bier gaan drinken en twee stagiaires wel 14 uur laten maken en als toetje nog even een zaaltje laten bouwen. ‘Daar leren ze van.’ Hoe kan je een echte leuke vent zijn naar je gasten, en op deze manier met collega’s omgaan? Dat is toch onmogelijk! Dan ben je toch gewoon een enorme eikel?

‘Als je geen horecamens bent, kan je het ook niet worden.‘ Verzuchten zelfbenoemde ‘echte’ horecamensen vaak hoofdschuddend wanneer ze het hebben over hun jongste collega’s. ‘Vroeger had ik er niet zo hoeven bijlopen bij mijn maître.’ Ze bedoelen natuurlijk: ‘Dat heb ik weleens gedaan en toen heeft die maître me gecorrigeerd en keihard aangepakt.’ En dát is nu precies wat deze horecaffers nalaten. Ze laten nieuwe mensen in hun sop gaarkoken en steken er geen vinger naar uit. En dat vind ik nou verre van gastvrij. Gastvrijheid gaat namelijk vooral over het willen zorgen voor anderen. En je collega’s, zijn dat niet ook een soort gasten? Zeker als zij nieuw zijn en jij de weg al kent.

Doen alsof

Een gast, maar ook een nieuwe medewerker wil maar één ding voelen. Dat je het meent. Dat je aandacht besteedt en dat je dat niet doet voor een compliment, niet voor je geld, niet voor een prijs, niet voor de omzet maar omdat het uit jezelf komt. Omdat je voldoening krijgt van geven, en dat eigenlijk leuker vindt dan krijgen. Het mooiste compliment wat mensen je kunnen geven is dat je uitstraalt dat je er plezier in hebt.  Dat compliment krijg je eigenlijk nooit bij bewust gastvrij gedrag. Het  is beter dan onbewust ongastvrij, maar het scheelt niet veel. Doen alsof brengt zelden bevrediging. Wat is gastvrijheid? Plezier hebben in geven en helpen. Wat is de rest? Gelul!

Deze blog is een bewerking van een eerder verschenen blog met de titel: Onbewust een eikel. Het is het eerste verhaal uit het boek: Dit is mijn wijk niet…!

Deel →

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra